۰
فوتونگار میز نفت/

بزرگ‌ترین نفت‌کش‌های جهان

میز نفت - بزرگ‌ترین نفت‌کش‌های جهان دنیای عجیب از پیشرفت تکنولوژی را در برابر مخاطب خود باز می کند؛ در این گزارش به معرفی 12 کشتی بزرگ نفتی و گازی جهان پرداخته شده است.
بزرگترین نفتکش جهان | میز نفت
بزرگترین نفتکش جهان | میز نفت
به گزارش میز نفت، تانکرها برای حمل محصولات مختلفی نظیر فرآورده‌های هیدروکربنی شامل گاز طبیعی مایع (ال ان جي)، نفت، گاز مایع (ال پي جي) و ... استفاده می‌شوند. تا پیش از ظهور تانکرها در اواخر قرن نوزدهم، نفت در بشکه‌های چوبی بر روی لنج ها و کشتی‌ها حمل می‌شد؛ اما این روش مشکلات مختلفی به همراه داشت و مقرون‌به‌صرفه نیز نبود.

ساخت اولین نفت‌کش مدرن توسط لودویگ نوبل، برادر آلفرد نوبل معروف انجام گرفت که منجر به تغییراتي انقلابی در بازار انتقال نفت شد. با ظهور تانکرها، این ایده باعث تحولات چشمگيري در نحوه حمل‌ونقل نفت و یا هر نوع مایع یا گاز شد.

پیشرفت‌های فناوری منجر به توسعه بدنه‌های آهنی و فولادی تانكرها و معرفی یک سیستم انتقال نفت کارآمد شده است. درنتیجه، اکنون این امکان فراهم شده که حجم زیادی از محصولات نظير نفت و گاز به‌صورت یکپارچه در تانکرها حمل شود.

در حال حاضر از تانکرها برای حمل‌ونقل گستره وسیعی از محصولات هیدروکربوري شامل ال ان جي، نفت خام، ال پي جي، مواد شیمیایی مانند آمونیاک، کلر، آب شیرین، شراب، ملاس و ...‌ استفاده می‌شود. نفت، مهم‌ترین ماده‌ای است که همه صنايع جهان را به‌پیش می‌برد. حمل‌ونقل طلای سیاه گران‌قیمت روی آب، بسیار سودآورتر و مقرون‌به‌صرفه تر از راه‌های دیگر است. در ادامه فهرستی از 12 نفت‌کش و تانكر بزرگ در دنیای معاصر ارائه شده است:
 
1. ناك نويس (Knock Nevis)


 
نفت‌کش ناک نویس، بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده در دنيا بود که نه‌تنها نفت را حمل می‌کرد، بلکه حتی می‌توانست برج ایفل را نیز جابجا کند. حداکثر ظرفیت حمل این تانکر غول‌پیکر 565 هزار تن بود، درحالی‌که کشتی‌های معمولی حداکثر ظرفیت حمل 280 هزار تن مایعات را دارند.

طول 458 متري اين کشتی، چشمگیر و تحسین‌برانگیز بود. این قابليت، امکان حمل‌ونقل نفت را به هر نقطه از جهان به ارزش بیش از 125 میلیون دلار ممکن می‌کرد. این تانکر در سال 1976 ميلادي ساخته و در سال 1979 ميلادي بازسازی شد.

اين تانكر عظيم در سال‌های آخر عمر به‌عنوان شناور ذخیره نفت خام مورداستفاده قرار می‌گرفت و سپس به سواحل الانگ ايالت گجرات هند تحویل داده شد، جایی که در سال 2009 میلادی اوراق شد.
 
2. یونیورسال لیدر (Universal Leader)



اين نفت‌کش انتقال نفت خام در سال 2019 ميلادي ساخته شد و با پرچم پاناما در حرکت است. تناژ ناخالص اين نفت‌کش 156331 تن است. طول اين کشتی 336 متر و عرض آن 60 متر است. این کشتی در گروه شناورهای نفت خام بسیار بزرگ قرار می‌گیرد و در روز به آب انداختن آن در يارد شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو در گيوجه کره جنوبي، به‌عنوان رهبر جهانی صنعت نفت‌کش نام‌گذاری شد.

اين کشتی بر اساس مقررات زیست‌محیطی سازمان جهانی دریانوردی، دارای سیستم شستشوي مخزن ايمن است. موتورهای جدید نصب‌شده اين اطمینان را به وجود می‌آورد که مصرف سوخت آن ازنظر اقتصادی بهينه است.
 
 
3. تانكر ال ان جی شينشومارو (Shinshu Maru)



این تانکر غول‌پیکر در سال ۲۰۱۹ میلادی ساخته شد و با پرچم پاناما در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت است. شینشو مارو که توسط صنایع سنگین کاوازاکی تحویل داده شده، دومین کشتی با ظرفيت 177 هزار مترمکعب ال ان جي است. طول اين تانكر 299 متر و عرض آن 48 متر است.

این تانکر دارای چهار مخزن است که ظرفیت آن را نسبت به استانداردهای معمولی افزایش می‌دهد. بدنه آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر هرگونه آسیب به مخازن ال ان جي مقاومت کند. یکی از آبراه‌های تردد اين کشتی، کانال پاناما است که در سال 2016 ميلادي عرض آن گسترش یافت. اين کشتی با پرچم باهاما از یک موتور دیزلی دوگانه‌سوز استفاده می‌کند که می‌تواند با نفت و گاز کار کند، بنابراین براي مالكان آن مقرون‌به‌صرفه است.
 
4. تانكر ال ان جی اشنیوچن (LNG Schneeweisschen)



اشنیوچن یک تانکر صادرات ال ان جی است که در سال 2018 ميلادي ساخته شد و با پرچم پاناما در حرکت است. طول آن 279 متر بوده و عرض آن 47.9 متر است. حداکثر سرعت آن 22.4 گره اعلام شده است.

ظرفیت مخزن آن 180 هزار مترمکعب و تناژ ناخالص اين تانكر 111000 تن است. اين تانكر مجهز به یک موتور دو زمانه است که می‌تواند با گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره کار کند.
 
5. تانكر اورچيد دياموند (Orchid Diamond Gas)



اين کشتی که در سال 2018 ميلادي به آب انداخته شد، رتبه چهارم را در اين فهرست به خود اختصاص داده است. طول آن 297 متر و عرض آن ۴۹ متر است.

وزن ناخالص اين شناور 14828 تن اعلام شده است. این کشتی پيشرفته که توسط شرکت کشتی‌سازی میتسوبیشی ساخته‌شده و داراي پرچم باهاما است، براي انتقال ال ان جي مورداستفاده قرار می‌گیرد. موتور بسیار کاراي اين تانكر هم با سوخت گاز و هم با سوخت مایع کار می‌کند که بازده سوخت بالای پيشران را تضمین كرده و دوستدار محیط‌زیست است.
 
6. فلكس كوريجوس (Flex Courageous)



 اين تانکر انتقال ال ان جي با ظرفیت 173400 مترمکعب در ژوئیه 2019 ميلادی به آب انداخته شد. تانکر فلكس كوريجوس 295 متر طول و 46 متر عرض داشته و از وزن ناخالص 110000 تن دارا است. اين کشتی دوگانه‌سوز با پرچم جزایر مارشال حركت می‌کند.
 
7. شناور بی وی ماگنا (FSRU BW Magna)



اين تانكر ساخته‌شده در دسامبر 2019 ميلادي به‌صورت سفارشی برای پروژه گاز طبيعي آكو، بزرگ‌ترین پروژه انرژی در آمریکای لاتین ساخته‌شده است. صرفه‌جویی در انرژی و انتشار کم‌کربن از ویژگی‌های اين شناور است. شناور بي وي ماگنا داراي پرچم سنگاپور بوده و طول آن 294 متر، عرض اين شناور 46 متر و تناژ ناخالص آن 116 هزار تن است.
 
8. تانكر گاسلوگ گلداستون (Gaslog Gladstone)



اين نفت‌کش كه با پرچم برمودا در حال تردد است، دارای ظرفیت حمل 174 هزار مترمکعب ال ان جي است. طول آن 293 متر و عرض اين تانكر 46 متر است. وزن ناخالص آن 110 هزار تن اعلام شده است. حداکثر سرعت اين تانكر 17.8 گره دريايي است.
 
9. تانكر گاسلوگ گريس (Gaslog Greece)



این شناور حمل ال ان جي توسط صنایع سنگین سامسونگ در سال 2016 ميلادي ساخته و با پرچم برمودا روانه آب‌های بین‌المللی شد. اين شناور 290 متر طول و 46 متر عرض دارد و وزن ناخالص آن 112764 تن اعلام شده است. اين تانكر دارای فناوری نوآورانه موتور دوگانه‌سوز وارتسيلا است که انعطاف‌پذیری و درعین‌حال راندمان بالا را فراهم می‌کند.
 
10. پان آفريقا (Pan Africa)



دهمين شناور غول‌پیکر دنيا، یک تانكر حمل ال ان جي است که قادر به نگهداری 174000 مترمکعب گاز مایع است. اين تانكر پس از انجام اولین سفر خود، توسط یکي از شرکت‌های زيرمجموعه شل، با قراردادي 20 ساله اجاره شد. پان آفریقا در اوایل سال 2019 ميلادي به آب انداخته شد. طول آن 290 متر و عرض آن 47 متر است. وزن ناخالص آن 150 هزار تن اعلام شده است. این کشتی در حال حاضر با پرچم هنگ کنگ در آب‌های آزاد حرکت می‌کند.
 
11. سيری سيمارا (Seri Cemara)



اين تانكر داراي پرچم مالزی 290 متر طول و عرض آن 49 متر است. وزن ناخالص آن 134 هزار تن بوده و از ظرفیت 150 هزار مترمکعب برخوردار است. حداکثر سرعت ثبت شده آن 14.3 گره است.
 
12. تانکر سوئیسو فرانتیر (Suiso Frontier)



اين تانکر، اولین شناور انتقال هیدروژن مایع ساخته‌شده در جهان است كه مخزن آن 1250 مترمکعب با ساختار دو پوسته فولادی ضدزنگ و با عایق خلأ است. سوئیسو فرانتیر داراي طول 116 متر بوده و وزن ناخالص آن 8000 تن و امکانات لازم برای 25 خدمه دارد. پيشرانه آن متشکل از سه موتور دیزلی 1320 کیلوواتی دایهاتسو DE-23 و دو موتور الکتریکی 1360 کیلوواتی است و این کشتی را قادر می‌سازد تا با سرعت 13 گره دریایی حرکت کند.
 
منبع: www. marine-digital.com
مترجم: محسن داوری

 
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 36495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *