۰
نگاهی به اتفاقات عجیب سال 1384

چرا محصولی وزیر نفت نشد؟

میز نفت - ​صادق محصولی فقط یک نام نیست؛ او قرار بود روزی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران شود اما حواشی به گرد او بسیار چرخید تا آنکه هم خودش و هم رئیس‌جمهور وقت، ترجیح دهند فرد دیگری برای وزارت نفت معرفی شود.
صادق محصولی | میز نفت
صادق محصولی | میز نفت
به گزارش میز نفت، صادق محصولی گرچه یک چهره سیاسی تندرو است، اما برچسب یک فعال ویژه اقتصادی را بر خود دارد. پاسداری که در دوره فرماندهی رحیم صفوی در سپاه پاسداران، استعفا داد تا وارد بخش اقتصادی شود. او از نزدیکان و دوستان خاص محمود احمدی‌نژاد بود که در دوران دفاع مقدس، با او و البته پرویز فتاح در یک تیم بودند.

محصولی در سال‌هایی که احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود، به ثروت عجیبی دست یافت که بسیاری از گزارش‌ها، می‌گوید این ثروت حاصل فعالیت‌های نفتی وی بود؛ همان موضوع سوآپ معروف. علی صوفی، وزیر اسبق تعاون درباره محصولی می‌گوید: آنچه در دولت خاتمی به خاطر دارم این است زمانی که احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار مطرح شد، وزیر کشور از امضای حکم او امتناع می‌کرد و دلیل آن‌هم پرونده‌ای بود که احمدی‌نژاد در شهرداری اردبیل داشت که آن پرونده هم به سوآپ نفتی ارتباط پیدا می‌کرد که انجام داده بودند و همان موقع 3 میلیارد تومان درآمد آن به حساب محصولی واریز شد.

وی فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد او در مدت فعالیت خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، فرمانده سپاه منطقه 5 «آذربایجان شرقی و غربی»، مسئول بازرسی سپاه پاسداران، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده است.

محصولی در سال 1384 برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد ولی درنهایت با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رأی‌گیری برای روی اعتماد، انصراف داد درحالی‌که در جلسه «تمرینی» فراکسیون اصولگرایان وی روی اعتماد گرفته بود.

او اما در یک برنامه تلویزیونی درباره حضور در وزارت نفت گفت: « بنده بنای ورود به مسئولیت‌های اجرایی را نداشتم به همین دلیل جزو وزرایی که در ابتدا به مجلس معرفی شدند نبودم. اما وقتی عده‌ای از وزرا، مثل وزیر نفت پیشنهادی روی نیاوردند سراغ من آمدند و گفتند مسئولیت وزارت نفت را قبول کنم. اصرار کردند نامزدی وزارت نفت را قبول کنم؛ من هم با واسطه‌ای از آیت‌الله بهجت استخاره کردم که پاسخ استخاره منفی بود. عید فطر بود که در حیاط بیت منتظر بودیم که خدمت حضرت آقا برسیم. آنجا آقای حداد را دیدم که به من گفتند چه عجب آقای احمدی‌نژاد یک‌بار به حرف ما گوش کرد! گفتم چطور؟ او گفت ما شما را برای وزارت نفت به ایشان پیشنهاد دادیم. آنجا بود که تازه متوجه شدم پیشنهاد از طرف دوستان دیگری بوده است. .وقتی به دیدار احمدی‌نژاد رفتم و گفتم می‌خواهم انصراف دهم او قبول نکرد. شب قبل از رأی‌گیری حدود ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس که برخی از افراد هیئت‌رئیسه هم در بین آن‌ها دیده می‌شدند به دیدار احمدی‌نژاد آمدند و اصرار کردند شما نباید با انصراف محصولی موافقت کنید، چون ایشان در فراکسیون اصولگرایان توضیحات خود را بیان کرده و نمایندگان قانع شده‌اند.»

روایت صادق محصولی از انصراف خود در حالی مطرح می‌شود که یک شب پیش از حضور محصولی در مجلس برای دفاع از خود، تعدادی از نمایندگان اصولگرا مانند احمد توکلی، حسین فدایی، محمدرضا باهنر و ...، به دیدار محمود احمدی‌نژاد رفتند و به او گفتند با توجه به حواشی بسیار محصولی، بهتر است قید او را برای وزارت نفت بزند. این خبر را در همان ایام خبرگزاری فارس منتشر کرد.

حتی کار به‌جایی رسید که تعدادی از نمایندگان شاخص به احمدی‌نژاد نامه نوشتند و گفتند در صورت معرفی محصولی به مجلس، به وی روی اعتماد نمی‌دهند. درنهایت محصولی انصراف داد و رئیس‌جمهور هم آن را به مجلس اعلام کرد اما هنوز، ماجرای سوآپ محصولی بر سر زبان‌هاست.
 
 
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۵
کد مطلب: 36535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *