۰
ادعای خجسته مهر چرا باطل است؟

آمارسازی خیالی در تولید نفت ایران

​میز نفت – محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در حالی به آمارسازی درباره تولید نفت در دولت دوازدهم و سیزدهم روی آورده است که آمارهای رسمی، ادعای افزایش چشمگیر تولید نفت را رد می‌کند.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
به گزارش میز نفت، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در جدیدترین اظهارات خود گفته است که در زمان تحویل گرفتن دولت سیزدهم، میزان تولید نفت 2 میلیون و 107 هزار بشکه بوده که در دولت سیزدهم، این رقم به 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. ادعایی که مورد استقبال رسانه‌های متعصب دولتی و شبه‌دولتی قرار گرفت اما گزاره‌ای که خجسته مهر مطرح کرده، به استناد آمارهای دولتی و بین‌المللی از اساس باطل است.

بارها عنوان شده است ظرفیت پالایشی کشور حدود 1.8 میلیون بشکه در روز است؛ این عدد یعنی روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه از تولید نفت ایران به پالایشگاه‌ها می‌رود که عددی تقریباً ثابت در بخش خوراک نفت است. با عددی که محسن خجسته مهر اعلام کرده، یعنی صادرات نفت تا پایان تابستان 1400 معادل 300 هزار بشکه بوده است.



این در شرایطی است که بانک مرکزی در سال 1401، گزارشی را تحت عنوان «تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران سال 1400» منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش، سهم نفت در رشد تولید ناخالص داخلی در دو فصل ابتدایی چشمگیر بوده است. عدد ثبت‌شده در فصل اول بیش از 36 درصد و در فصل دوم بیش از 5 درصد را نشان می‌دهد. فصل سوم و چهارم که دست‌پخت دولت سیزدهم است، این ارقام به ترتیب به 1.7 و 0.2 درصد رسیده است.

در همین گزارش آمده است که درآمد نفتی ایران در سال 1400 به بیش از 38 میلیارد رسیده است؛ خبرگزاری فارس هم تیتر زده است که درآمدهای دلاری صادرات نفت رشد 84 درصدی را تجربه کرده است.


با توجه به عمده افزایش صادرات نفت در شش ماه پایانی فعالیت دولت روحانی، پرواضح است که میزان تولید نفت ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه بوده است.

حتی در گزارش‌های رسمی اوپک بر اساس منابع ثانویه، تولید نفت ایران در شش‌ماهه پایانی دولت دوازدهم و شش ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ثابت بوده؛ با عددی معادل 2.5 میلیون بشکه.

 در گزارش مرداد 1401 اوپک هم رقم تولید نفت ایران به دو میلیون و 558 هزار بشکه ذکر شده است. این عدد برای آبان 1401 هم معادل 2 میلیون و 548 هزار بشکه به ثبت رسیده است.

شانا در تاریخ 26 فروردین 1402 این رقم را به نقل از اوپک، 2 میلیون و 567 هزار بشکه عنوان کرده است؛ اما در شهریور 1402 اوپک این رقم را برای ایران به 3 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. رقمی که در بیشتر گزارش‌های بعدی اوپک تغییر چشمگیر خاصی نداشته است.

اگر بخواهیم گزارش‌های رسمی اوپک را ملاک قرار دهیم، فاصله 1.3 میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران در دولت دوازدهم و سیزدهم، فقط یک شوخی است که خالقش کسی نیست جز خجسته مهر. اینکه مدیرعامل شرکت ملی نفت چگونه افزایش 500 هزار بشکه‌ای را 1.3 میلیون بشکه فاکتور می‌کند، سؤالی است که باید خودش پاسخ دهد.

از سوی دیگر، افزایش درآمدهای نفتی از 21 میلیارد دلار به 39 میلیارد دلار در سال 1400، نشان می‌دهد افزایش تولید و صادرات نفت بیشتر در شش‌ماهه پایانی دولت دوازدهم محقق شده فلذا، به‌سادگی می‌توان ادعای مدیرعامل شرکت ملی نفت را رد کرد.
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 36857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *