۰
نگاهی به پروژه‌های کیفی سازی پتروپالایشگاه اصفهان

تولید بنزین و گازوئیل سبز در اصفهان

میز نفت - ​با اجرای پروژه‌های پتروپالایشگاه اصفهان، میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو 5 به بیش از 45 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد داشت.
پالایشگاه اصفهان | میز نفت
پالایشگاه اصفهان | میز نفت
به گزارش میزنفت، محسن قدیری مدیرعامل پتروپالایشگاه اصفهان در گفت‌وگو با میز نفت با اشاره به اینکه این پروژه از سال 87 با عنوان پالایشگاه جنوبی آغاز شد گفت: در مرحله اول مخازن ساخته شد اما کار تا سال 93 متوقف شد. در همان سال پروژه تکمیل مخازن و یوتیلیتی آغاز شد که کار متوقف شد. در سال 94 قرارداد واحد DHT ( تصفیه گازوئیل ) امضا شد اما روند مناسبی نداشت و درنهایت با پیگیری‌های صورت گرفته و تسریع در اجرای پروژه، سرانجام این واحد در سال 1401 به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور در 210 هکتار زمین اجرا شد اضافه کرد: در این پروژه که 20 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تولید می‌شود، مجموعاً 511 میلیون یورو هزینه شده و از کالاهای ایرانی با عمق ساخت بیش از ۸۵درصد به‌ویژه کاتالیست ها استفاده شده است.

وی درباره میزان تولید گوگرد این پالایشگاه گفت: هم‌اکنون روزانه 300 تن گوگرد تولید می‌شود که با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم به ۷۰۰ تن خواهد رسید که برای این بخش هم، با راه‌اندازی پارک گوگردی، می‌خواهیم 10 محصول از آن تولید کرده و توسعه متوازن را به بهترین شکل به پیش ببریم.

وی با بیان اینکه این هدف از اجرای این پروژه و همچنین احداث واحدهای دیگر ازجمله RFCC در احداث پالایشگاه جنوبی موضوعات زیست‌محیطی است گفت: هدف اول تبدیل محصولات سنگین به محصولات سبک‌تر ، و در مرحله بعد، اضافه‌تر شدن محصولات پرارزش‌تر به سبد تولیدات پتروپالایشگاه اصفهان است. ما از سمت خام فروشی و فرآورده فروشی به سمت تولید محصولات با کیفیت پالایشی و پتروشیمی هستیم. در دو سال اخیر، فعالیت این شرکت پروژه محور شده و بیش از 450 قرارداد امضا شده و 6 شرکت با مالکیت پتروپالایشگاه اصفهان امضا شده تا نه‌تنها همه فعالیت‌های مدنظر این شرکت پیش رود، بلکه به سایر پروژه‌های پالایشی کشور هم ورود کند.

بر اساس گفته‌های قدیری، هم‌اکنون دو پروژه  RHU  و RFCC  در اولویت کار این شرکت است؛ با بهره‌برداری از پروژه‌ها روزانه حدود ۲۴ میلیون لیتر بنزین  و ۲۴میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 در کشور توزیع می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۶ این هدف‌گذاری محقق خواهد شد.

قدیری در پاسخ به اینکه منابع موردنیاز این پروژه‌ها از چه محلی تأمین می‌شود گفت: سرمایه‌گذاری پروژه‌های فوق حدود 1.2 میلیارد دلار است که همگی از منابع داخلی پتروپالایشگاه اصفهان تأمین می‌شود. طبق محاسبات دقیق نرخ بازگشت سرمایه این پروژه‌ها هم به‌طور میانگین بیش از ۲۸ درصد برآورد شده است.یعنی در عرض 4 سال همه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها جبران می‌شود.
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 36877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *