۰
کلاهی که اوجی سر رئیسی و مردم می گذارد

دروغ اوجی درباره تولید بنزین

میز نفت - وزیر نفت بار ذیگر با فراموش کردن اظهارات گذشته خود، دروغی دیگر راهی رسانه ها کرد؛ او گفته است در دولت سیزدهم تولید بنزین از 91 میلیون لیتر به 117 میلیون لیتر رسیده است که یک دروغ بزرگ است.
جواد اوجی وزیر نفت | میز نفت
جواد اوجی وزیر نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، وزیر نفت در یک اظهار نظر جنجالی و کاملا دروغ گفته است که میزان تولید بنزین در سال 1400 حدود 91 میلیون لیتر در روز بوده که هم اکنون به 117 میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی 22 درصد افزایش تولید!

این ادعا در حالی مطرح شده است که در سال 1398 روزانه 107 میلیون لیتر در کشور بنزین تولید می شد. نکته جالب اینجاست که به نوشته سایت رسمی وزارت نفت (شانا)، از این میزان حدود 91 میلیون لیتر بنزین تولیدی، بنزین یورو 4 بود.

با کاهش جهانی مصرف جهانی نفت و انرژی، میزان تولید پالایشگاه های کشور با یک کاهش تکلیفی در ایران و جهان مواجه شد که با پایان فراگیری ویروس کرونا و محدودیت های مصرف بنزین، تولید بنزین از بار کاهش تکلیفی خالی شد و مجددا به بالای 105 میلیون لیتر در روز رسید.

اما چرا وزیر نفت دروغ گفت؟ او در تاریخ 9 آذر 1400 گفت اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از 120 میلیون لیتر در روز بود در حالی که تولیدمان 106 میلیون لیتر در روز است.

دروغ اوجی درباره تولید بنزین - میز نفت

رقمی که اوجی اعلام کرد، تقریبا همان عددی است که در دولت قبل و در سال 1398 محقق شده بود ولی وزیر نفت بدو ن آنکه نگاهی به تاریخچه اظهارات خود داشته باشد، بدون هیچ واهمه ای و با اعتماد به نفسی عجیب، رسما این دروغ را راهی رسانه می کند:«تولید بنزین در سال 1400 حدود 91 میلیون لیتر بود.»

سال بعد یعنی در سال 1401 وضعیت بدتر شد و زمزمه واردات بنزین بر سر زبان ها افتاد؛ کاهش تولید بنزین در دولت سیزدهم رقم خورد و مدیران نفتی دولت سیزدهم، به کلی آن را تکذیب می کردند. اما خبرگزاری ایرنا که خبرگزاری رسمی دولت است مصاحبه‌ای را در خروجی قرار داد که نشان داد تولید بنزین کاهش‌یافته است.

محمدرضا حیدرزاده، رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در همین باره به ایرنا گفته بود: پالایشگاهی مثل ستاره خلیج‌فارس با توجه به فشارهای اقتصادی راه‌اندازی شد، اما با توجه به مشکلات حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند؛ چراکه دولت بدهی انباشته دارد و باید هر چه سریع‌تر آن را پرداخت کند، ازاین‌رو فرصت تفکرات کلان را ندارد.
 
وزارت نفت به این دروغ خود واکنشی نشان نداد تا همچنان این نهاد دولتی، خود را در جایگاه پاسخگویی نداند؛ حتی درباره میزان توزیع بنزین یورو 4 که در سال 98 معادل 91 میلیون لیتر بود و در سال 1401 به 72 میلیون لیتر رسید، هیچ توضیحی ارائه نشد.

بعدها مشخص شد ریشه افزایش چند میلیون لیتری بنزین در سال 1402، مربوط به اضافه شدن نفتا به بنزین تولیدی کشور بود که این بار، با اعتراف وزارت نفت همراه شد.
در واقع، نه تنها در دولت سیزدهم به میزان تولید بنزین اضافه نشده، بلکه بنزین بی کیفیت و کاهش تولید را شاهد بوده ایم. ایران هم به وارد کننده بنزین تبدیل شد.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۹
کد مطلب: 37107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *