۰
آمارهایی در خدمت گاز طبیعی

وابستگی 40 درصدی برق جهان به گاز

میز نفت - ​آخرین داده های منتشر شده از سوی نهادهای بین المللی انرژی نشان می دهد منبع حدود 40 درصد از تولید برق جهان، گاز طبیعی است. یک وابستگی بزرگ به این انرژی.
تولید برق | میز نفت
تولید برق | میز نفت
به گزارش میز نفت، پس از سهم 40 درصدی گاز در تولید برق، انرژی های تجدیدپذیر قرار دارند که سهم این نوع انرژی معادل 21.5 درصد است.
 
زغال سنگ با سهم 19.5 درصدی در رتبه سوم و انرژی هسته ای با 18.2 درصد در رده چهارم قرار دارند. حدود یک درصد از برق جهان هم با سایر منابع گازی و فرآورده های نفتی تولید می شود.

 هزینه تمام شده تأمین یک کیلو وات ساعت برق در نیروگاه زغال‌سنگ در بازه 4.7 تا 6.8  و در نیروگاه گازی در بازه 4.3 الی 7.6 سنت قرار می‌گیرد. هزینه سرمایه‌گذاری بالا و شدت انتشار 2 برابری نسبت به رقیب گازی مهم‌ترین چالش و در مقابل، قطعی گاز و افزایش تعرفه سوخت صنایع مهم‌ترین فرصت‌های پیش روی نیروگاه‌های زغال‌سوز است.
 

وابستگی برق به گاز


در حال حاضر منابع تولید برق به طور کلی به دو دسته تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم‌بندی می‌شوند. منابع انرژی قابل جایگزین نظیر انرژی خورشید، انرژی بادی، انرژی زمین‌گرمایی و سایر منابع ‌تمام نشدنی در دسته انرژی تجدیدپذیر قرار می‌گیرند.
 
وابستگی 40 درصدی برق جهان به گاز - میز نفت

 از سوی دیگر منابع انرژی تجدیدناپذیر نیز شامل سوخت‌های فسیلی نظیر گاز طبیعی، نفت، گاوزئیل و نفت کوره می‌شود. در این بین منابع انرژی دیگری نظیر انرژی هسته‌ای وجود دارد که بسته به نوع منبع می‌تواند در هریک از دسته‌های عنوان شده رده‌بندی شود.
 
ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم گازی را در تولید برق دارد. در طول سه دهه اخیر ظرفیت تولید برق ایران سالانه به میزان متوسط ۲۴۰۰ مگاوات رشد کرده ‌و سبد تولید برق کشور به حدود ۸۵ درصد گاز طبیعی، به عنوان منبع اولیه انرژی وابسته شده است.
 

ارزان ترین تولید برق جهان


در حال حاضر ارزان‌ترین برق دنیا در نیروگاه اتمی سوئدی با هزینه 32.51 دلار برای هر مگاوات ساعت تولید می‌شود.

 
رتبه دوم ارزان‌ترین برق دنیا در واحدهای نیروگاه اتمی نیز متعلق به یک نیروگاه اتمی در کشور سوئیس است که هزینه همتراز شده انرژی برای این واحد نیروگاهی 34.96 دلار برای هر مگاوات ساعت برق معرفی شده است.

دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 37508
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *