۰
۵
ناپختگی در انتخاب «فرستاده» به جنوب

«سفیر رای» در جنوب

اگر ذره‌ای هوش و قدرت ادراک برای مردم قائل باشیم٬ نمی‌توان آن‌ها را طوری تجسم کرد که برای سفرهای انتخاباتی و عده‌های متضاد با اندیشه حاکم بر نفت٬ به «فرستاده» اعتماد کنند. بدون تردید مهم ترین عامل در ریزش آرای رئیس جمهور در استان خوزستان ٬ وزیر نفت اوست.
«سفیر رای» در جنوب
وحید حاجی‌پور/ وزیرنفت در حال کاشت بذر وعده است؛ بر خلاف رویکرد دولت یازدهم که هرگونه وعده دادن را پوپولیست می‌خواند این وزارتخانه گام در راهی گذاشته است که دست کمی از وعده‌های عجیب و غریب این روزها ندارد. نقش وزیر نفت در این دوره از اتخابات پررنگ تر از سایر وزراست و وی به همراه عباس آخوندی روبروی کاندیداهای دیگر ایستادند.

زنگنه که تعداد سفرهایش به اهواز به 4 سفر هم نمی‌رسید در طول 7 روز دو بار به خوزستان سفر کرد و با مطرح کردن وعده‌هایی خاموش سعی در بازسازی پایگاه مردمی دولت یازدهم در این استان را دارد. وی در نخستین سفر خود به گچساران سفر کرد و در شهر غلامرضا تاجگردون تحفه‌هایی را به این خطه اهدا کرد و از استخدام 2500 هزار نفر در صنعت نفت گفت.

همان وزیری که می‌گفت نیمی از کارکنان صنعت نفت «زاند» هستند و جایی برای جذب دیگر وجود ندارد در آستانه انتخابات قول جذب می‌دهد و از سوی دیگر برای تسریع در ساخت مجتمع پتروشیمی دهدشت٬ پای تامین منابع مالی مورد نیاز را به میان می‌کشد.

او این هفته گذشته نیز به اهواز رفت٬ یک روز پس از سفر رئیسی و قالیباف به استان تفتخیز؛ پیش از عزیمت به اهواز خبر افزایش حقوق عمومی و کمک هزینه عائله‌مندی سال 1396 اعلام شد که بر اساس آن٬ وزیرنفت بر اساس مصوبه هیئت وزیران کمک بزرگی به صنعت نفت کرده است. وزیرنفت عصر چهارشنبه تهران را مقصد اهواز ترک کرد و در کنار فرودگاه بین المللی این شهر و محل استراحتش٬ تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت هم ایستاده بودند تا با وزیر نفت صحبت کنند.

رسانه‌های وابسته به وزارت نفت اینگونه نوشتند که وزیر در این دیدار گفته است بچه‌های دانشگاه صنعت نفت مثل فرزندان خودم هستند در حالی که وی سال گذشته آن‌ها را بی سواد خوانده بود. اما رسانه‌های خوزستان و دانشجویانی که با وزیر نفت دیدار کرده‌اند روایت دیگری را طرح می‌کنند. وزیر نفت به آن‌ها گفته است حد خود را بدانید؛ کارکنان من در صف می‌ایستند تا با من صحبت کنند!

وی البته گفته است اعتقادی به دانشگاه صنعت نفت ندارد و خبری از تعهد هم نیست٬ تصمیم هم با خود اوست. چنین رویکردی دقیقا همان رویکردی است که در زمان تعطیلی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اتخاذ شد با این استدلال که ما اوستاکار و تکنسین نمی‌خواهیم بلکه مهندس تحصیلکرده می‌خواهیم ولی امروز آقای وزیر به میان مردم خوزستان می‌رود و از لزوم حمایت از آموزشگاه‌های فنی می‌گوید!

زنگنه پس از این دیالوگ با دانشجویان به سخنرانی در میان مدیران پرداخت و این بار هم از تیر خودی‌ها گفت و اظهار داشت در زمان افزایش تولید عده‌ای از پشت تیر می‌زدند که این اظهارات مایع تعجب حاضران در جلسه شده بود. فردایش ٬ ژنرال به جنوب شهر اهواز رفت و با پیگیری مشکلات مردمان ملاشیه٬ در جمع مردم حضور یافت. نکته جالب در این حضور اظهارات وزیر نفت درباره  آموزش مهارت‎های فنی و حرفه ای بود.

زنگنه با تاکید بر اینکه در راستای فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره توانمندسازی کشور در حوزه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: وزارت نفت در این حوزه به فرزندان مردم کمک خواهد کرد. این سخنان و وعده‌های زنگنه در شرایطی مطرح می‌شود که خود در دوران نخست وزارتش٬ آموزشگاه‌های فنی جنوب را تعطیل کرد و بجای آن به توسعه دانشکده‌های نفت در دانشگاه‌های کشور پرداخت اما امروز به دنبال احیای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق نفتخیز جنوب است!

وی در جمع مردم ملاشیه کفت 80 درصد از نیروهای مورد نیاز در صنعت نفت جنوب را از نیروهای بومی جذب خواهد کرد. وی پس از بازدید از ملاشیه٬ با چرخ بال راهی سوسنگرد شد و به سخنرانی پرداخت اما امام جمعه این شهر روی موضوعی دست گذاشت که قابل تامل بود. او خطاب به وزیر نفت گفت برای ایجاد اشتغال «تضمین» بدهید و وزیر نفت هم به کارآموزان فنی گفت قول می‌دهم که مشکل کاری نخواهید داشت.

وی به مسئولیت اجتماعی  در غرب کارون هم اشاره کرد و با ارائه رقم 500 میلیارد تومان برای این موضوع از تحول بزرگ در این منطقه خبر داد و در نهایت گفت بیایید با هم رفیق باشیم!

وی پس از سوسنگرد راهی هویزه شد و باز هم وعده داد: « کسانی که در کنکور و در رشته‌هایی مانند اقتصاد و مدیریت ممتاز شوند هزینه تحصیل  آنها را می پردازیم.». او ادامه داد:«این که در منطقه ای نفت باشد اما آب و برق نداشته باشد خجالت آور است به‌خاطر همین از همان ابتدا دستور دادم طرح‌هایی آماده کنند و تا کنون 120 میلیارد تومان صرف ساخت بیمارستان و جاده شده است».

او در نهایت به تهران بازگشت اما همزمان با این سفر که قرار بود وزیر نفت در گردهمایی نیروهای قراردادی جنوب سخنرانی کند بدلیل عدم حضور این کارکنان در این همایش٬ لغو شد تا پیام روشنی برای وزیر نفت باشد. اینکه وزیر نفت توجهی به خوزستان ندارد برای همه اهالی جنوب  بویژه نفتی‌ها قابل لمس است و به همین دلیل اگر قصد این سفر٬ جمع آوری آرا برای حسن روحانی بود٬ انتخاب‌های بهتری برای عزیمت «سفیر رای» در دسترس بود اما شاید  این سفر برای دولت دستاوردی نخواهد داشت.سفری که بقدری بد سلیقگی داشت که یکی از افرادی که به وزیر نفت خوشامد گفت او را وزیر کشور خطاب کرد.

اگر ذره‌ای هوش و قدرت ادراک برای مردم قائل باشیم٬ نمی‌توان آن‌ها را طوری تجسم کرد که برای  سفرهای انتخاباتی و عده‌های متضاد با اندیشه حاکم بر نفت٬ به «فرستاده» اعتماد کنند. بدون تردید مهم ترین عامل در ریزش آرای رئیس جمهور در استان خوزستان ٬ وزیر نفت اوست که از قضا همین وزیر برای جمع آوری رای راهی خوزستان شد و در این میان باید منتظر ماند و دید که در نهایت وریق به سود چه کسی رقم خواهد خورد.
 
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 17573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نماینده خوزستانی ها
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک خوزستانی به نمایندگی از جمع کثیری عرض میکنم که ما با اقای روحانی مشکلی نداریم و در صورتی که وزیر نفت بعدیشون کسی غیر از زنگنه باشه قطعا از ایشون حمایت میکنیم اما در غیر اینصورت شرمنده ایم (هر کسی از هر جناحی بجز زنگنه) قبل انتخابات اعلام کنید اقای روحانی
Iran, Islamic Republic of
تو بجای خودت صحبت کن . اگر مردم خوزستان مشکلی با روحانی نداشتند ، زنگنه رو نمیفرستاد تا رای جمع کند. دولت دستش خالی است و کارب برای بهبود وضعیت استانهای محروم انجام نداده است . پس تتیجه : باید رای جمع کند یک هفته مونده به انتخابات . مردم فهیم خوزستان با شعورند!
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای
مناطقیها
United States
الهی دیگه برنگردی بجای اینکه بیایی اهواز جواب اهوازیها را در تهران و بیمارستان نفت بده
چرافکر میکنی جنوبیها نمی فهمند! چرا یک لحظه به عملکردخودت در این چندسالی که وزیر بودی نمیکنی چقدر شما رو دارید که دوباره دوره افتادید برای جمع کردن رای ؟ قطعا روحانی درجنوب رایی نخواهد داشت وفقط وفقط منتظر اقای دکتر رئیس هستی سید خراسانی خدانگهدار منتظریم منتظر. کشتی به گل نشسته روحانی برید که دیگه برنگردید
غلي
Iran, Islamic Republic of
ما هيچگنه زاويه اي با روحاني يا هر كسي ديگه اي نداريم و تنها به كسي راي ميدهيم كه زنگنه وزير نفتش نياشه و جاي بسي تاسف هست كه بعضي از همكاران ما بعد از اين همه دهن كجي زنگنه به پرسنل نفت بازم دنبالش راه افتادن و فراموش كردن كه همين زنگنه مازادشون خواند و ماده 10 رو گفت اجراش نميكنم و بهداري بهداشت رو به اين روز انداخت
صنعت نفتي هاي عزيز الان موقع گرفتن مطالبات صنفي و به حقمون هست كه 4سال راكد مونده خواهشا با حمايت از زنگنه به جامعه و خانواده نفت خيانت نكنيد