۰

نسل‌کشی مسلمانان «سربرنیتسا» +عکس

نسل کشی بوسنی به دو نسل کشی توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفته ‌است مربوط می‌شود.

به گزارش «ميزنفت»، این کشتار را دومین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. گرچه پس از آنکه در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ نیروهای مسلح صرب وارد شهر سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) شدند سازمان ملل پیشتر این منطقه را زیر پوشش امنیتی خود قرار داد اما سربازان صرب در مدت ۵ روز اشغال این شهر ۸هزار مسلمان را قتل عام کردند.

در سالهای اخیر در دره "درینا" در حد فاصل صربستان و بوسنی از ۲۷۵ گورستان جمعی، اجساد ۸۳۷۲ نفر کشف شده است اما بسیاری از ساکنان منطقه که گم شده اند تا کنون اثری از آنان به دست نیامده است.

"رادوان کارادزیچ" رئیس جمهور سابق و رهبر صرب‌های بوسنی که حتی بعد از پایان جنگ نیز به فعالیت های سیاسی خود ادامه می داد به عنوان عامل جنایت علیه مسلمانان بوسنی در سال ۲۰۰۵ دستگیر شد.

عکس های این فاجعه انسانی که در زیر مشاهده می کنید از "دیوید ترنلی"عکاس امریکایی و "ژیل پرس" عکاس فرانسوی است. عکس های مربوط به فرار آوارگان مسلمان به کمپ "کلاتانج" در نزدیکی شهر "تزلا" در بوسنی و هرزگوین را ترنلی در اوج بحران در بوسنی و هرزگوین عکاسی کرده و به همین خاطر در همان سال جایزه "وردپرس فوتو"را دریافت کرد. عکس‌های مربوط به کشف گورستان کشته شدگان نیز توسط عکاس فرانسوی عکاسی شده است.

منبع:فرادید
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 7208
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *