۰
گزارش جدید پلاتس

تصور جهانی بدون امنیت انرژی

آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است که عرضه نفت کشورهای غیر اوپک تا قبل از سال 2020 میلادی به اوج خواهد رسید و به بیش از 55 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
تصور جهانی بدون امنیت انرژی - میز نفت
تصور جهانی بدون امنیت انرژی - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، معاون وزیر انرژی روسیه تاکید کرد: بازار جهانی نفت احتمالا تا سال 2017 – 2018 میلادی با عدم تعادل در عرضه و تقاضا روبرو خواهد شد و علت اصلی آن کاهش سرمایه گذاری در تولید و اکتشاف خواهد بود.

 آلکسی تکسلر معاون وزیر انرژی روسیه در سخنانی تصریح کرد: بازار جهانی انرژی طی 3 تا 4 سال آینده با عدم تعادل بین عرضه و تقاضا روبرو خواهد شد و علت اصلی آن این است که سرمایه گذاری در پروژه های اکتشاف و تولید کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: کاهش سرمایه گذاری ها در پروژه های بالادستی با قیمت های پایین نفت در نهایت تاثیر منفی در میان مدت بر تولیدکنندگان نفت خواهد داشت. این مساله تبعات منفی بلندمدتی برای بازار جهانی انرژی خواهد داشت چرا که پروژه های بلندمدت که می تواند ثبات تولید نفت را پس از سال 2020 میلادی تضمین کند، با تاخیر روبرو شده یا لغو می شود.

معاون وزیر انرژی روسیه در حاشیه یک کنفرانس انرژی در مسکو گفت: در نتیجه اعتماد نسبت به توانایی بخش بالادستی برای تامین تقاضای جهانی تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت، توانایی که بر اساس پیشرفت های فنی طی سال های اخیر ایجاد شده است.

آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است که عرضه نفت کشورهای غیر اوپک تا قبل از سال 2020 میلادی به اوج خواهد رسید و به بیش از 55 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این آژانس برآورد کرده است که سرمایه گذاری در پروژه های بالادستی در سال 2015 میلادی بیش از 20 درصد کاهش خواهد یافت.

فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژی در این باره تاکید کرد: سالانه به 630 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های بالادستی نفت و گاز نیاز است تا کاهش تولید در میادین نفتی فعلی جبران شود؛ رقمی که طی 5 سال گذشته به طور میانگین هر سال در این بخش سرمایه گذاری شده است.

آژانس بین المللی انرژی افزود: روند کنونی کاهش سرمایه گذاری در تولید و اکتشاف نفت موجب خواهد شد تا امنیت بازار نفت طی سال های آینده به تهدید روبرو شود. قیمت جهانی نفت در شرایط کنونی با مازاد عرضه روبرو است و این مازاد عرضه تا سال 2020 میلادی به تدریج از بین رفته و قیمت نفت به 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

تکسلر افزود: روسیه می خواهد نقش مهمی در مذاکرات بین المللی در خصوص مقابله با چالش های فعلی در بازار نفت داشته باشد. ایجاد یک دستور کار مشترک برای بخش انرژی جهان، که صادرکنندگان و وارد کنندگان انرژی را متحد کند یک ماموریت کلیدی در این گفتگوهاست.

وی تصریح کرد: این دستور کار مشترک باید بر اساس منافع بلندمدت تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی باشد چرا که هیچ کسی خواستار شوک شدید تقاضا و عرضه نیست.

این مساله شامل توسعه همکاری بین المللی در زمینه فناوری های جدید برای تولید انرژیف حمل و نقل و ذخیره سازی ، افزایش بهره وری و تقویت همگرایی بازار است.

تکسلر تاکید کرد: روسیه پیش از این در گفتگوهای انرژی با اوپک و چین و همین طور اتحادیه اروپا شرکت کرده است، گرچه اختلافات سیاسی کنونی همچنان پابرجاست.

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز تاکید کرد: کارشناسان روسی و اوپک مذاکرات را در اواسط دسامبر ادامه می دهند پس از آنکه در مذاکرات 21 اکتبر به توافق اولیه ای برای ادامه مذاکرات دست یافتند.

وی در حاشیه نشست رهبران گروه 20 در آنتالیای ترکیه افزود: روسیه آماده شرکت در نشست آتی اوپک است البته اگر دعوت شود. نشست آتی اوپک قرار است 4 دسامبر برگزار شود.

در ماه های اخیر اوپک و روسیه رایزنی های خود را افزایش داده اند ولی هنوز به توافق هماهنگی برای کاهش تولید نفت دست پیدا نکرده اند.

تکسلر در ادامه گفت: روسیه نقشی در برقراری تعادل در بازار جهانی انرژی ندارد بلکه نقش روسیه برقراری ثبات در عرضه انرژی به بازار آسیا و اروپا است.

روسیه یک تولید کننده بزرگ نفت همراه با عربستان سعودی و آمریکا به شمار می رود . پیش بینی می شود تولید نفت روسیه در سال 2015 میلادی با یک درصد افزایش به 10.7 میلیون بشکه در روز برسد و این رقم در سال 2016 نیز تغییر نخواهد کرد ولی در سال 2017 میلادی با کاهش 100 تا 200 هزار بشکه در روز روبرو خواهد شد.

منبع: پلاتس
 
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۸
کد مطلب: 10441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *