۰
کم آبی در مهم ترین منطقه نفتی

تبخیر آب از نفت

آب بعد مهمی از درگیری های بین فلسطین و اسرائیل طی دهه های اخیر بوده است. دولت عربستان سعودی اعلام کرده است که مردم این کشور در سال 2016 میلادی به طور کامل به واردات غلات وابسته خواهند شد. ترس و نگرانی نسبت به کاهش شدید منابع آبی موجب شده تا عربستان که طی دهه های گذشته همه نیاز غلات خود را تامین می کرده به چنین وضعیتی گرفتار شود.
منطقه خاورمیانه - عصر نفت
منطقه خاورمیانه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نتایج تازه ترین تحقیق نشان می دهد وضعیت عرضه آب در خاورمیانه طی 25 سال آینده بدتر خواهد شد و این مساله رشد اقتصادی و امنیت ملی کشورها را با خطر و تهدید روبرو خواهد کرد و مردم بیشتری را مجبور خواهد کرد تا به شهرهای پرجمعیت کوچ کنند.

منطقه خاورمیانه با 350 میلیون نفر جمعیت با افزایش شدید دمای هوا و موج گرمای طاقت فرسا روبرو شده و بر اساس اعلام موسسه منابع جهانی دمای هوا خاورمیانه به سطح رکوردهای جدیدی رسیده است. این موسسه مدعی است که کمبود منابع آبی عامل مهمی در جنگ داخلی سوریه در سال 2011 میلادی تاکنون بوده است.

رتبه بندی جدید موسسه منابع جهانی نشان می دهد که 14 منطقه از 33 منطقه جهان که با کمبود شدید آب روبرو هستند، در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند که شامل بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی، فلسطین، اسرائیل، عربستان سعودی، عمان؛ ایران و لبنان است. شرکتها، کشاورزان و ساکنان این کشورها به شدت در برابر تغییرات وضعیت آبی آسیب پذیر هستند.

این گزارش افزود: تقاضای جهانی برای آب احتمالا طی دهه های آینده افزایش خواهد یافت. رشد جمعیت نیز موجب افزایش مصرف آب خواهد شد. افراد بیشتری به شهرها مهاجرت می کنند و منابع آب با محدودیت بیشتری روبرو می شود. گسترش طبقه متوسط نیز در جوامع مختلف موجب افزایش تقاضا برای مواد غذایی خواهد شد که برای تولید آن نیاز به آب و برق بیشتری است.

ولی به درستی معلوم نیست منابع آبی باید از کجا تامین شود. تغییرات آب و هوایی موجب خواهد شد تا برخی مناطق جهان خشک تر و برخی مناطق مرطوب تر شوند. مناطقی مثل چین، هند و برخی نواحی آمریکا تا سال 2040 میلادی با فشار ناشی از کمبود آب از 40 تا 70 درصد روبرو خواهند بود و کشورهایی مثل شیلی، استونی، نامیبیا و بوتسوانا نیز با افزایش شدید بحران کم آبی روبرو می شوند.

منابع تامین آب به شدت محدود است و خطر خشکسالی و سیل کشورهایی مثل نامیبیا و بوتسوانا در جنوب آفریقا را به شدت تهدید می کند. گرمای هوا در این مناطق نیز بالاتر از میانگین جهانی خواهد بود.

آب بعد مهمی از درگیری های بین فلسطین و اسرائیل طی دهه های اخیر بوده است. دولت عربستان سعودی اعلام کرده است که مردم این کشور در سال 2016 میلادی به طور کامل به واردات غلات وابسته خواهند شد. ترس و نگرانی نسبت به کاهش شدید منابع آبی موجب شده تا عربستان که طی دهه های گذشته همه نیاز غلات خود را تامین می کرده به چنین وضعیتی گرفتار شود.

شورای ملی اطلاعات آمریکا نیز اعلام کرده است که مشکلات آب کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه را در خطر بی ثباتی و سقوط دولتها قرار خواهد داد.

بخش زیادی از عرضه آب در کشورهای خاورمیانه را حفر چاه و آبهای زیرزمینی تشکیل می دهد ولی خشک شدن چاه ها به وضعیت هشدار دهنده ای رسیده است. موسسه بین المللی توسعه پایدار تخمین زده است که رود اردن تا سال 2100 میلادی بیش از 80 درصد منابع آبی خود را از دست خواهد داد و با افزایش تقاضا وضعیت آبهای زیرزمینی نیز بدتر خواهد شد. عربستان سعودی نیز بخش زیادی از آب مورد نیاز خود را از آبهای زیرزمینی تجدید ناپذیر تامین می کند.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حوضه دجله و فرات سریعتر از هر مکان دیگری در جهان غیر از شمال هند در حال از دست دادن منابع آبی است. طی سال های 2003 تا 2009 میلادی این حوضه آبی بیش از 117 هزار فوت از ذخایر آبی خود را از دست داده است.

در حوضه آبی صنعا در یمن نیز ذخایر آبی زیرزمینی به شدت رو به کاهش بوده و هر سال نزدیک به 6 متر کاهش می یابد. در مصر نیز که با رشد سریع جمعیت روبرو است تقاضا برای آب با افزایش روبرو می شود. بر اساس اعلام دولت مصر، سرانه عرضه آب در این کشور به کمتر از 660 متر مکعب در سال 2013 رسیده است این رقم در سال 1947 میلادی به بیش از 2500 متر مکعب رسیده بود.

مناطق مختلفی در خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله اسرائیل، سوریه، ترکیه ابوظبی به مردم خود نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی برای مصرف بهینه آب هشدار داده اند.

منبع: گاردین
 
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 10831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *