۰
حافظی در گفت و گو با ميز نفت تأیید کرد

خلع ید فلات قاره از فرزاد!

در حالی که طرف عربستانی میدان گازی فرزاد، از سال آینده روزانه 24 میلیون مترمعکب گاز از این میدان مشترک برداشت می کند، در ایران و در یک اتفاق نادر، میدان گازی فرزاد بی از شرکت نفت فلات قاره ایران خلع ید شد و به شرکت نفت و گاز پارس رسید؛ نفت و گاز پارسی که در مسئولیت خود درجا می زند و با توجه به حجم بالای کار در پارس جنوبی و انواع عقب ماندگی های پروژه ای خود، مسئولیت جدید را پذیرفته است!
سعید حافظی؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران - عصر نفت
سعید حافظی؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران - عصر نفت
در همین باره سعید حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار « ميزنفت » گفت: سیاست وزارت نفت، توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور از سوی شرکت‌های توسعه دهنده‌ای همچون شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت نفت و گاز پارس است.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم‌های اخیر وزارت نفت، توسعه بعضی از میدان‌های نفتی و گازی کشور به شرکت‌های توسعه دهنده واگذار می‌شود و شرکت‌هایی همچون شرکت نفت فلات قاره ایران، کماکان به‌عنوان شرکت‌های بهره‌بردار (N User) تلقی می‌شوند، اما به‌طور قطع در مراحل تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) و مراحل اجرای طرح توسعه، شرکت‌های بهره‌بردار به‌عنوان نهادهایی که تاریخچه و تخصص تولید را در اختیار و از زیرساخت‌های میدان شناخت دارند، در کنار شرکت‌های توسعه دهنده خواهند بود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: بر اساس همین رویکرد وزارت نفت، مقرر شد تا توسعه میدان فرزاد بی هم به زودی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شود و شرکت نفت فلات قاره ایران با این تصمیم مخالفتی ندارد و به شرکت نفت و گاز پارس در توسعه هر چه بهتر این میدان گازی در خلیج فارس کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: شرکت نفت فلات قاره ایران به‌عنوان یک شرکت بهره‌بردار زیرمجموعه، تابع سیاست‌های وزارت نفت و با تصمیم واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد بی به شرکت نفت و گاز پارس موافق است، ولی مشروط بر اینکه در اجرای چنین تصمیم‌هایی واقعا از تجربه‌های شرکت‌های بهره‌برداری در مراحل تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) و در مراحل اجرای کار، به نحو احسن استفاده کنند.

حافظی با بیان اینکه بهره‌بردار نهایی میدان گازی فرزاد بی در فلات قاره ایران در خلیج فارس کماکان شرکت نفت فلات قاره ایران خواهد بود، یادآور شد: طرح جامع توسعه این میدان پیش‌تر از سوی شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند تهیه و به شرکت نفت فلات قاره ایران ارائه شده است، اما از این به بعد مسائل حقوقی و اقتصادی، مذکرات قراردادی، انعقاد قرارداد و نظارت بر اجرای طرح توسعه میدان، با شرکت نفت و گاز پارس است، ولی بهره‌برداری از این میدان بر عهده شرکت نفت فلات قاره ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه مذاکره‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد بی با شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند در حال ادامه است و مراحل انعقاد قرارداد در شرکت نفت و گاز پارس انجام می‌شود، افزود: بررسی‌های اقتصادی، حجم تولید گاز، جانمایی ساخت تأسیسات، مصرف داخلی یا صادرات گاز این میدان پس از بهره‌برداری، همگی از جمله موضوع‌هایی است که در طرح جامع توسعه میدان (MDP) تعیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بیان کرد: در باره اینکه طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی در چارچوب قراردادهای جدید نفتی (IPC) یا قراردادهای بیع متقابل پیشین توسعه می‌یابد، باید دید سیاست وزارت نفت چیست.


*سوابق شرکت هندی در فرزاد B

بر پایه این گزارش، چندی پیش مدیرعامل شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند در جمع خبرنگاران گفت: شاخه بین‌المللی و بخش سرمایه‌گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داده است تا حق امتیاز توسعه این میدان را در اختیار بگیرد.

ان کی ورما با بیان اینکه ایران از شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند خواسته بود برنامه خود را برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، به همراه گزینه‌های دریافت گاز ارائه دهد افزوده بود: در ماه آوریل سال جاری میلادی، با مقام‌های ایرانی برای گفت‌وگو درباره واگذاری طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی، دیدار و پس از آن روی یک طرح توسعه پیشنهادی جامع توافق کردیم و این طرح یکپارچه برای توسعه این میدان را به همراه چند گزینه به مقام‌های نفتی ایران تحویل دادیم.

کنسرسیومی به رهبری شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند، بخش سرمایه‌گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (ONGC) در سال ٢٠٠٨ میلادی، میدان گازی فرزاد بی را در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کرد؛ این کنسرسیوم که شرکت‌های اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم‌اکنون، دریافت قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی بی با ١٢ تریلیون و ٥٠٠ میلیارد فوت مکعب ذخایر درجا را خواسته است.

به دنبال لغو تحریم‌های ایران، دورنمایی از مسیر برای مشارکت هندی‌ها در پروژه‌های صنعت نفت ایران روشن می شود و بلوک فارسی با ٢١,٦٨ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت، برای مشارکت در توسعه، پروژه جذابی خواهد بود.

گاز تولیدی از فرزاد بی می‌تواند به صورت گاز طبیعی فشرده شده در دمای زیر صفر (LNG) و حمل به وسیله کشتی‌های «کرایوجنیک» یا از طریق یک خط لوله که از خاک پاکستان بگذرد یا یک خط لوله در زیر دریا از طریق اقیانوس هند، به هند صادر و تحویل داده شود.

شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند در فاصله ماه‌های اوت تا سپتامبر ۲۰۱۰ میلادی، یک طرح توسعه‌ای تجدیدنظر شده را برای تولید ۶۰ درصد از ۲۱٫۶۸ تریلیون فوت مکعب منابع گازی میدان فرزاد بی را به وزارت نفت ایران ارائه کرد، اما شرکت هندی به دلیل تهدید مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند (پیمان داماتو)، از امضای قرارداد امتناع کرد.

ایران در فوریه ۲۰۱۲، به کنسرسیومی به سرپرستی شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، اولتیماتومی یک ماهه داد. برای بیش از 2 سال وزارت نفت، تهدید خود مبنی بر توقف فعالیت این شرکت هندی در بلوک فارسی را عملی نکرد، اما به گفته منابع هندی، اکنون تهران این میدان را در فهرست بلوک هایی قرار داده که قرار است به مزایده گذاشته شوند.

در عین حال ایران هنوز مجوز فعالیت‌های اکتشافی شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند در بلوک فارسی را باطل نکرده است و این مسئله به شرکت هندی اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های اکتشافی خود را در این منطقه توسعه دهد.

رسانه‌های هندی هم به نقل از منابع آگاه هند اعلام کردند قرار دادن نام این بلوک در فهرست بلوک های موضوع مزایده نشان می دهد که ایران قصد دارد دهلی نو را برای سرمایه گذاری در این پروژه تحت فشار قرار دهد.

این منابع افزودند، هرچند شرکت او ان جی سی هم اکنون به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند در توسعه این میدان گازی سرمایه گذاری کند، اما قصد دارد به محض کاهش تحریم ها، در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهد.

وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت او.ان.جی.سی ویدش واگذار کند. این میدان، یکی از بزرگ‌‌ترین میدان‌های گازی است که  تاکنون هند در خارج از مرزهای خود، کشف کرده است.

این در حالی است که کنسرسیوم هندی پیش‌تر به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری حدود هفت میلیارد دلاری در این پروژه کناره‌گیری کرده بود و به دنبال آن وزارت نفت هم در واکنش به تأخیر هندی‌ها در توسعه میدان گازی فرزاد بی، این میدان را در فهرست میدان‌هایی که در چارچوب قراردادهای جدید نفتی توسعه می‌یابند، قرار داد.
 
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 10894
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *