۰

سیاه نمایی نفتی العربیه از ایران

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد ایران به رغم لغو تحریم ها، در زمینه های مختلف بویژه معاملات مالی به دلیل زمان طولانی تحریم ها، با مشکل روبرو است.
سیاه نمایی نفتی العربیه از ایران
به گزارش ميزنفت به نقل از بخش فارسی پایگاه اینترنتی شبکه «العربیه»، آمریکا، برای پرداخت دهها میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آماده می شود، این در حالی است که برخی منابع غربی فاش کردند، این اموال فورا به حساب هایی سرازیر خواهد شد، در حالی که این اموال می تواند فرصتی برای بهبودی اوضاع بد اقتصادی این کشور به دلیل هزینه های جنگ در سوریه و کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی باشد.

توافقنامه هسته ای موسوم به «برجام» از دو روز پیش اجرایی شد و کشورهای غربی پس از اینکه آژانس بین المللی اعلام کرد، ایران به تعهدات خود عمل کرده است، رفع تحریم ها از ایران را اعلام کردند. روحانی توافق با شش کشور قدرتمند جهان را «توافق طلایی» توصیف کرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد ایران به رغم لغو تحریم ها، در زمینه های مختلف بویژه معاملات مالی به دلیل زمان طولانی تحریم ها، با مشکل روبرو است. همچنین کاهش شدید قیمت نفت که موتور اصلی اقتصاد ایران است اثر منفی بر رشد اقتصادی که در سال 2015 تنها 4. 5 درصد بوده، داشته است. به اعتقاد این کارشناسان لغو تحریم ها تدریجی خواهد بود و ایران هم اکنون در مرحله نخست آن است. درباره گزارش های مربوط به سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران، کارشناسان می گویند نگرانی از گرگانگیری سفارت آمریکا در تهران هنوز از یاد نرفته است.

این شبکه اضافه کرد:‌ به رغم پیش بینی های کارشناسان غربی، مبنی بر بهبودی اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم ها، این امر، تدریجی خواهد بود چرا که ایران برای فروش نفت خود به صورت قانونی آماده می شود.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی (APA)، ایران از هم اکنون می تواند در اموال بلوکه شده خود در آمریکا که به 50 میلیارد دلار می رسد، تصرف کند. این خبرگزاری به نقل از مقام آمریکایی گفت: «ایران می تواند به اموال بلوکه شدن خود در آمریکا دست یابد.»

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، 100 ملیارد دلار از اموال ایران آزاد خواهد شد و این کشور اجازه خواهد داشت از حساب بانکی (SWIFT) برای انتقال این اموال و نیز تسهیل در سرمایه گذاری در بازارهای ایران، استفاده کند.

از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی گاردین درباره سودی که اقتصاد ایران از رفع تحریم ها، کسب خواهد کرد نوشت، هر اقتصادی به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری های خارجی نیاز دارد تا رشد 8 درصد مورد نیاز را برآورده کند و این همان چیزی است که اقتصاد ایران به آن نیازمند است.

 
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب: 11591
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *