۰
تبعات افشای فساد نفتی 3 ایرانی

ترشح فساد از قراردادهای عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه خواستار آن شد تا دستگاه قضایی این کشور در مورد ادعای رشوه خواری چند میلیون دلاری در قراردادهای نفتی تحقیق کند.
ترشح فساد از قراردادهای عراق
به گزارش ميزنفت به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد العبادی همچنین به کمیسیون مبارزه با فساد مالی دستور داد در این زمینه تدابیر قانونی بایسته را به کار گیرد.

حیدر العبادی از آغاز یک رشته اقدامات خبر داد که هدف از آن کاستن از فساد مالی و به هدر رفتن منابع دولتی است. موضوع فساد مالی در قراردادهای نفتی عراق پس از آن جنجال به پا کرد که نشریه هافینگتون پست و موسسه «فیر فکس‌ مدیا» نتایج تحقیق خود را در مورد قراردادهای نفتی عراق منتشر کردند. این تحقیق بر اساس اسناد داخلی شرکت نفتی «Unaoil» صورت گرفت.

بر اساس نتایج این تحقیق، مسئولان ارشد عراقی در قراردادهای نفتی، که در دولت های پیشین عراق بسته شده و در آن رشوه های بزرگی دریافت شده، دست دارند. اسناد داخلی شرکت یون اویل نشان می دهد این شرکت برای بستن قرارداد با عراق، به مقامات بانفوذی چون حسین شهرستانی و عبدالکریم اللعیبی، وزرای پیشین نفت عراق رشوه‌های میلیونی پرداخت کرده است.

شهرستانی، که اینک وزیر آموزش عراق است، روز شنبه هر گونه ارتباط با شرکت یون اویل را تکذیب کرد. وی همچنین خواستار ارائه مستنداتی شد که پایه و اساس اتهامات قرار گرفته است. این وزیر عراقی تهدید کرد در صورتی که این ادعا به اثبات نرسد، بغداد اعاده حیثیت خواهد کرد.

بر اساس پایگاه اینترنتی یون اویل، این شرکت به ارائه مشاوره به فعالان بازارهای نوظهور نفتی در آسیای غربی، آسیای میانه و افریقا می پردازد. افشای نتایج تحقیق در مورد این شرکت واکنش هایی را در پی داشته است. دولت موناکو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پلیس ساختمان شرکت یون اویل و منزل مدیران ارشد آن را مورد بازرسی قرار داده است.
نسخه عربی فرانس پرس نوشته است این شرکت متعلق به یک خانواده ایرانی در موناکو است.
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 12633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *