۰
ادعایی که بر باد رفت

تولید نفت عراق چرا رشد نکرد؟

میز نفت - وزارت نفت عراق 14 سال پیش، گفته بود تولید نفت این کشور در سال 2020 و در بدبینانه‌ترین حالت به 6 میلیون بشکه و ر خوش‌بینانه‌ترین حالت به 12 میلیون بشکه برسد اما در سال 2024 هستیم و تولید نفت عراق، کمتر از 5 میلیون بشکه است؛ این شکست، دو دلیل عمده دارد.
صنعت نفت عراق | میز نفت
صنعت نفت عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت، وزارت نفت عراق 14 سال پیش، گفته بود تولید نفت این کشور در سال 2020 و در بدبینانه‌ترین حالت به 6 میلیون بشکه و ر خوش‌بینانه‌ترین حالت به 12 میلیون بشکه برسد اما در سال 2024 هستیم و تولید نفت عراق، کمتر از 5 میلیون بشکه است؛ این شکست، دو دلیل عمده دارد.
 
دلیل اول، فساد بالای اقتصادی در صنعت نفت عراق است به‌طوری‌که با رشوه، می‌توان قراردادهای نفتی را صاحب شد . فرهنگ فساد در عراق در بسیاری از مقالات قبلی من پوشش داده شده است، اما سازمان شفافیت بین‌الملل مستقل (TI) نیز مکرراً در انتشارات مختلف «شاخص ادراک فساد» خود تأیید کرده است، که عراق معمولاً در بین 10 کشور فاسد دنیا قرار دارد:«اختلاس گسترده، کلاهبرداری‌های تدارکاتی، پولشویی، قاچاق نفت و رشوه‌دهی گسترده بوروکراتیک که عراق را به انتهای رتبه‌بندی بین‌المللی فساد رسانده، به خشونت سیاسی دامن زده و دولت‌سازی و ارائه خدمات مؤثر را با مشکل مواجه کرده است.»
 
دلیل دوم، شکست در ساخت پروژه مشترک تأمین آب دریا (CSSP) است. این ممکن است یک دلیل کلیدی برای ادامه ندادن CSSP باشد، اما اگر عراق بتواند پروژه را تا حد امکان از عناصر فاسد محافظت کند، می‌تواند به افزایش عظیم تولید نفت خام که در نظر دارد دست یابد. در ابتدا قرار بود CSSP حدود 10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد تا بتواند حدود 6 میلیون بشکه آب را  در روز به حداقل پنج میدان نفتی در منطقه جنوب بصره و یک میدان نفتی در منطقه میسان تأمین کند.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۸
کد مطلب: 36932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *