۰
افشاگری سرویس اطلاعاتی فرانسه

خاورمیانه، بهشت مفسدان اقتصادی

ایاد علاوی در سال 2000، صددرصد سهام یک شرکت ثبت شده در پاناما را در اختیار داشت. این شرکت تا سال انحلالش در سال 2013 مالک ساختمانی در کینگستون آپون تیمزKingston upon Thames انگلیس بود . در این سال این ملک که ارزش آن 1.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد به صورت رسمی به نام ایاد علاوی ثبت شد.
ملک سلمان - عصر نفت
ملک سلمان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، روزنامه فرانسوی زبان لبنانی لوریان لوژور نوشت: در بین مقامات بلند پایه جهان که نامشان در تحقیقات جهانی مربوط به بهشت‌های مالیاتی و پولشویی وجود دارد، ‌نام برخی شخصیت‌های خاورمیانه(غرب آسیا) هم دیده می‌شود.
این روزنامه لبنانی به نقل از روزنامه لوموند فرانسه اسامی این شخصیت‌های خاورمیانه‌ای را به شرح زیر اعلام کرد:

1- سوریه
 سالهای متمادی هر شرکت خارجی که در پی فعالیت در سوریه بود مجبور بود موافقت رامی مخلوف خواه زاده اسد را به دست آورد که کنترل بخش‌های راهبردی مثل نفت و مخابرات را در دست داشت.

گمان می‌رود، ژنرال حافظ مخلوف هم، که در راس سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی سوریه قرار دارد، به برادر بزرگترش از طریق ترساندن رقبای تجاری او،کمک می کرد. این دو برادر مشمول تحریم‌های بین المللی هستند. لوموند براساس اسناد شرکت «موساک فونسکا»،تصریح کرد رامی و حافظ مخلوف در سرمایه برخی شرکتهای مستقر در جزایر ویرجین انگلیس سهیم هستند.

2- عربستان سعودی
 ملک سلمان در شرکت لوکزامبورگی Safason Corporation SPF S.A. ،که در سال 1999 تاسیس شد و شرکت d apostrophe Inrow Corporation که در سال 2002 تاسیس شد، سهم مبهمی دارد. از یکی از این شرکتها برای گرفتن وام مسکن جهت خرید اقامتگاه های مجلل در لندن و خرید یک کشتی بادبانی استفاده شده است.
نام محمدبن نایف بن عبد العزیز سعودی،‌که از سال 2015 ولیعهد شده است هم در این تحقیقات دیده می‌شود. وی وزیر کشور و رئیس اداره مبارزه با تروریسم عربستان هم است.

3- قطر
حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق قطر. به نوشته لوموند وی در سال 2012 در فهرست 100 شخصیت با نفوذ مجله تایم قرار گرفت.
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر. وی در سال 1995 در کودتایی مسالمت آمیز پدرش را که در سفر سوئیس بود، برکنار کرد و قدرت را در دست گرفت. وی در ژوئن سال 2013 قدرت را به پسرش سپرد. در زمان حکومت 18 ساله حمد بن خلیفه آل ثانی، نفوذ سیاسی و رشد اقتصادی قطر به طور چشمگیری تقویت شد.

4- امارات عربی متحده
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان،‌رئیس امارات عربی متحده و امیر ابوظبی. وی از ثروتمند‌ترین افراد جهان است. لوموند به نقل از اسناد موساک فونسکا اعلام کرد این رئیس امارات از دست کم 30 شرکت که به کمک موساک فونسکا در جزایر ویرجین انگلیس تاسیس شده است، سود اقتصادی می ّبرد. وی به کمک همین شرکت املاک تجاری و اقامتی هم در محلات گرانقیمت لندن خریداری کرده است.

5- عراق
ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق. وی که تا سال 1971 عضو حزب بعث عراق بود یک شیعه لائیک است که به علت مخالفت با صدام حسین تبعید شد. علاوی پس از همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و سقوط صدام به عراق بازگشت و نخست وزیر این کشور شد. او از سال 2014 تا 2015 معاون رئیس جمهور عراق بود.

لوموند بر اساس اسناد موساک فونسکا اعلام کرد ایاد علاوی در سال 2000، صددرصد سهام یک شرکت ثبت شده در پاناما را در اختیار داشت. این شرکت تا سال انحلالش در سال 2013 مالک ساختمانی در کینگستون آپون تیمزKingston upon Thames انگلیس بود . در این سال این ملک که ارزش آن 1.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد به صورت رسمی به نام ایاد علاوی ثبت شد. طبق این اسناد وی از طریق شرکت دیگری، مالک ملک دیگری در لندن هم شده است.

6-اردن
علی ابو راغب، نخست وزیر و وزیر دفاع اردن تا سال 2003 و سناتور از سال 2003 تا 2010. وی در دوران کاری خود طرح یک منطقه اقتصادی ویژه را تدوین کرد. این طرح که از سوی ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور برای اطراف بندر عقبه پیشنهاد شده بود، در بهبود شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی در اردن تاثیر زیادی داشت.

وی پس از استفعا در سال 2003 به هیات مدیره شرکت‌های بزرگ اردن که در زمینه مالی و بیمه فعالیت دارند، پیوست. بر اساس اسناد موساک فونسکا، وی اداره چندین شرکت را در جزایر ویرجین انگلیس برعهده دارد و مالک شرکتهای دیگری در جزایر سیشل است.

7- فلسطین-اردن
محمد مصطفی، معاون نخست وزیر فلسطینی و وزیر اقتصاد ملی از سال 2014 تا 2015 و معاون اقتصادی نخست وزیر از سال 2013 تا 2014 بود. محمد مصطفی که رئیس صندوقهای سرمایه گذاری فلسطینی شد، از دوستان نزدیک محمود عباس،رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از زمان به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه در سال 2007 است. وی که از سوی مجله فارن پالسی به عنوان مهمترین شخصیت اقتصادی فلسطین اعلام شده ، از کارکنان سابق بانک جهانی است.

وی اداره شرکتی را برعهده داشت که در سال 1994 در جزایر ویرجین انگلیس تاسیس شد. هدف این شرکت جذب صندوق‌ها و سرمایه گذاریهای جهان عرب به فلسطین بود. هیات مدیره این شرکت در ژوئیه سال 2013 وضعیت حقوقی این شرکت را از شرکتی عمومی به شرکتی با مسئولیت محدود تغییر داد و این شرکت در مارس سال 2014 وارد بورس فلسطین شد.
 
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۴
کد مطلب: 12671
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *