۰

چرا «بي پي» از موج نخست توافق ها با ايران صرف نظر کرد؟

«بي پي» براي شرکت در مناقصه هاي ايران درخواستي تسليم نکرده است.
بي پي - عصر نفت
بي پي - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اندرو وارد، در گزارشي در فايننشال تايمز (انگلستان) نوشت:  «بي پي» با پيش بيني مواضع تند ترامپ بر ضد تهران، از همکاري با ايران صرف نظر کرده است.

اين گروه نفتي ترجيح داد در حالي که رقبايش پس از برداشته شدن تحريم هاي بين المللي [بر ضد ايران براي ورود به بازار اين کشور] هجوم آورده اند، کنار بايستد.

«بي پي» از موج نخست توافق ها براي توسعه ذخاير نفت و گاز در ايران پس از برداشته شدن تحريم هاي بين المللي صرف نظر کرد و ميدان را به دو رقيب بزرگ اروپايي خود، يعني «رويال داچ شل» و «توتال»، واگذار کرد.

ايران در هفته هاي گذشته، چندين توافق را با شرکت هاي نفت وگاز خارجي، از جمله «توتال» و «شل» بست و در نظر دارد اکنون که تلاش هاي تهران براي جذب سرمايه گذاري خارجي مورد نياز با موفقيت همراه بوده است، در ابتداي سال ٢٠١٧ توافق هاي بيشتري را نيز به امضا برساند.

اما شرکت «بي پي» که ريشه در «شرکت نفت انگليس و ايران يا آنگلو پرشين» (شرکتي که براي نخستين بار در سال ١٩٠٨ از ايران نفت استخراج کرد) دارد، پيش از رياست جمهوري دونالد ترامپ که تهديد کرده است تنش هاي ديپلماتيک با تهران را از سر مي گيرد، رويکردي محتاطانه تر را در پيش گرفته است.

به گفته افرادي که درباره اين موضوع سخن گفتند، «بي پي» براي شرکت در مناقصه هاي پيش رو براي حق اکتشاف و توليد در ايران درخواستي تسليم نکرده است و در آينده نزديک برنامه اي براي توافق هاي جداگانه اي از نوع توافق هايي که با «توتال» و «شل» بسته شده است، ندارد.

اين افراد گفتند علت اصلي، مسايل تجاري بوده است. يکي از آنها گفت: «مسأله اين است که در کجا سرمايه به بهترين شکل ممکن باز مي گردد؛ «بي پي» در جاهاي ديگر نيز فرصت هاي جالب زيادي دارد.»

با وجود اين، اين افراد اذعان کردند ادامه برخي از تحريم هاي آمريکا بر ضد ايران (و احتمال اتخاذ موضعي سختگيرانه بر ضد تهران از سوي دولت ترامپ) از عوامل مهم انصراف «بي پي» است.

اگر چه «بي پي» در انگليس واقع است، اما بيش از ديگر گروه هاي نفتي با آمريکا تماس دارد؛ نزديک به ٤٠ درصد سهامداران و ٣٠ درصد کارمندان آن، از جمله باب دودلي، مدير عامل اين شرکت، آمريکايي هستند.

بر اساس تحريم هاي دو جانبه واشنگتن بر ضد تهران، فعاليت تجاري در ايران براي شهروندان آمريکايي ممنوع است. به گفته افرادي که درباره اين موضوع سخن گفتند، «بي پي» بايد ساختار مديريتي جداگانه اي ايجاد کند و آقاي دودلي و ديگر مديران آمريکايي را از نظارت بر سرمايه گذاري ها در ايران کنار بگذارد. از زماني که درهاي ايران [به روي شرکت هاي خارجي ] باز شده است، تا کنون گروه هاي انرژي آمريکايي مانند «اکسون موبيل» و «شورون» در حاشيه مانده اند.

«بي پي» گام هايي آزمايشي را براي برقراري دوباره روابط با ايران برداشته است (از جمله افتتاح دفتري در تهران و دريافت محموله اي از نفت از ايران در اکتبر)؛ اما گام هاي اين شرکت آهسته تر از رقباي غير آمريکايي اش بوده است. يکي از سخنگويان «بي پي» از ارائه توضيحاتي در اين زمينه خودداري کرد.
به گزارش «اداره اطلاعات انرژي» آمريکا، ايران از دومين ذخاير گاز جهان و چهارمين ذخاير نفت جهان برخوردار است، اما به تخصص و سرمايه خارجي براي نوسازي زيرساخت هاي فرسوده و قديمي خود نياز مبرم دارد.

پس از توافق سال ٢٠١٥ ميلادي با قدرت هاي مهم جهان براي مهار برنامه هسته اي ايران که به برداشته شدن تحريم ها انجاميد، اين کشور در نظر دارد ٢٠٠ ميليارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمايه خارجي جذب کند.

«توتال» فرانسه نخستين شرکت غربي بود که در ماه گذشته با امضاي قراردادي براي توسعه فاز بعدي «پارس جنوبي»، ميدان گازي بسيار بزرگ ايران، با همکاري «شرکت ملي نفت چين»، تعهدات خود را در ايران از سر گرفت.

پس از آن «شل» انگليس در ابتداي اين ماه با توافق موقت بيشتري براي بررسي ميدان هاي نفتي «آزادگان» و «يادآوران» در جنوب غربي ايران و نيز ميدان هاي نفتي کيش در خليج [فارس] وارد ايران شد.

شرکت هاي ديگري که امسال با تهران توافق بسته اند عبارتند از «گازپروم»، «روس نفت» و «لوک اويل» روسيه، «او ان جي سي» هند و «دي ان او » نروژ. ايران اعلام کرده است ده ها شرکت ديگر براي گرفتن مجوز براي نزديک به ٥٠ بلوک اکتشاف و توليد که قرار است در همين سال ٢٠١٧ ميلادي شروع به کار کنند، تقاضاي خود را ثبت کرده اند.

جيسون رزيچاک، کارشناس نفت و گاز در شرکت حقوقي «پينسنت ميسونز» از دبي، گفت پس از شروعي کند، تلاش ها براي سرمايه گذاري تهران شتاب گرفته است. وي گفت: «ميزان سود بالا است. ... همه شرکت ها سرگرم بررسي اند.»

تهران تلاش مي کرد پيش از کنار رفتن باراک اوباما از رياست جمهوري آمريکا در ماه جاري، توافق ها را نهايي کند. هنوز معلوم نيست ترامپ به وعده انتخاباتي خود براي پاره کردن توافق هسته اي که اوباما به دست آورد، عمل کند يا نه؛ اما کاهش دوباره روابط ايران و آمريکا محتمل به نظر مي رسد.

رکس تيلرسون، مدير اجرايي پيشين «اکسون موبيل» و نامزد پيشنهادي ترامپ براي وزارت امور خارجه، در صورت تأييد از سوي سناي آمريکا، نقش مهمي در سياستگذاري درباره ايران خواهد داشت. 


منبع : اریا
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 16231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *