۰
تحلیل بلومبرگ:

تثبیت تولید یعنی هیج

تثبیت تولید یعنی هیج
به گزارش ميزنفت ، بلومبرگ در برنامه ای تحلیلی به بررسی بازار نفت و فریز نفتی پرداخت و نتیجه گرفت که تثبیت تولید نفت به تنهایی - بدون آغاز روند کاهش تولید نفت - تأثیر معنا‌داری بر قیمت آن نخواهد گذاشت.

در این برنامه، مجری شبکه تلویزیونی بلومبرگ پرسید: آیا این مسئله به این بازمی گردد که همه منتظرند تولید نفت خام ایران بار دیگر به آن سطحی برسد که ایران خواهان آن است و آنگاه همه دور میز بنشینند، دست به دست هم دهند و میزان تولید نفت خود را در سطوح بالای بی سابقه، ثابت نگهدارند؟

خاوریر بلاس، کارشناس امور انرژی در پاسخ به این پرسش گفت: این مسئله ممکن است رخ دهد. ما نه تنها شاهد آغاز افزایش تولید ایران هستیم، بلکه می بینیم که روسیه نیز تولید خود را بالا برده است. حقیقت این است که همه کشورها تلاش دارند در آستانه نشست دوحه - که قرار است در 17 آوریل (29 فروردین) برگزار شود - خود را در موقعیتی قرار دهند که بتوانند تولید خود را در بالاترین سطحِ ممکن، تثبیت کنند.

وی افزود: با این حال، سعودی ها بسیار شفاف صحبت می کنند و می گویند فقط اگر ایران نیز تولید نفت خود را ثابت نگه دارد و به جمع کشورهای حاضر در این نشست بپیوندد، توافق صورت خواهد گرفت، وگرنه هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

خاویر بلاس تأکید: البته بسیار بعید است که ایران بتواند به روند تثبیت تولید نفت بپیوندد، زیرا آنان (ایرانیان) هنوز هم باید تلاش کنند که سهم از دست رفته ی خود را در بازارهای نفت که در خلال سال های تحریم های هسته ای از دست رفته بود، بار دیگر به دست آورند. این در حالی است که ایران حتی به مقادیری که دیگران تولید نفت خود را افزایش داده اند، نزدیک هم نشده است.

یکی دیگر از مجری های بلومبرگ پرسید: عربستان سعودی اصلاً اشاره نکرده است که ما پس از آن که ایران تولید نفت خود را به اندازه کافی بالا ببرد، تولید نفت را ثابت خواهیم کرد، بلکه به عقیده سعودی ها، ایران باید هم اکنون و بلافاصله، تولید نفت خود را در همین سطحی که هست، ثابت نگه دارد.

خاویر بلاس پاسخ داد: به نظر من، برای این که عربستان سعودی به گروه تثبیت کنندگان تولید نفت بپیوندد، ایرانیان باید همین الان تولید نفت خود را در همان سطحی که هست تثبیت کنند. البته ما هنوز تا زمان برگزاری آن نشست در دوحه، حدود دو هفته فرصت داریم و از اینرو، تا آن موقع، شاید نوعی گفتمان دیپلماتیک یا سازش و مصالحه میان طرف ها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از استدلال های کسانی که می گویند توافق حتماً صورت خواهد گرفت، این است که زمان برگزاری نشست دوحه تعیین شده است، عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که در آن نشست شرکت خواهد کرد و بسیار بعید است که عربستان سعودی در نشستی به این علت حضور یابد که صرفاً بخواهد با پیشنهاد مطرح شده در آن نشست اعلام مخالفت کند.

اگر عربستان سعودی می خواست با پیشنهاد مطرح شده در آن نشست مخالفت کند، از همان ابتدا اعلام می کرد که در آن نشست شرکت نخواهد کرد. بلاس افزود: مثلاً ممکن است طرف های شرکت کننده در آن نشست، از زبان دپلماتیک استفاده کنند و مثلاً عربستان سعودی و ایران هر دو اعلام کنند که تولید نفت خود را ثابت نگه می دارند، ولی مجالی برای ایران قائل شوند که تا سطح خاصی تولید نفت خود را افزایش دهد و پس از رسیدن به آن سطح، تولید نفت خود را ثابت نگه دارد و دیگر از آن مقادر بالاتر نرود. خاویر بلاس تأکید کرد: از اینرو، زبان دیپلماتیک برای دستیابی به توافق در دوحه بسیار حساس و ضروری خواهد بود.

یکی از مجریان پرسید: از کجا معلوم است که زبان دیپلماتیک بر عملکرد این کشورها واقعاً تأثیرگذار باشد؟
خاویر بلاس پاسخ داد: این سؤالی بزرگ (مهم) است، زیرا تثبیت تولید نفت به تنهایی تأثیرگذار نخواهد بود. اگر همه کشورها تولید نفت خود را در سطوح رکوردشکن ثابت نگه دارند، آنگاه روند عرضه ی مازاد بر تقاضا در بازارهای جهانی همچنان ادامه خواهد یافت و لذا تثبیت تولید نفت، تأثیر معنا داری بر بازارها نخواهد گذاشت. این در حالی است که تثبیت تولید نفت باید صرفاً گام اول، در روندی باشد که به تدریج منجر به کاهش تولید نفت شود.

بلاس ادامه داد: به یاد آورید اولین باری که عربستان سعودی در ماه فوریه مسئله تثبیت تولید نفت را مطرح کرد، آن را به عنوان گامی اول در یک روند مطرح ساخت، اما اکنون تثبیت تولید نفت به هدف اصلی و تنها مسئله ای که روی میز است، تبدیل شده است و از این رو، بر قیمت نفت تأثیر خاصی نخواهد گذاشت. اکنون دیگر کسی درباره آن روند صحبت نمی کند. این در حالی است که اعلام آن روند - که حاکی از احتمال کاهش تولید نفت بود - باعث شده بود که قیمت نفت در بازارهای جهانی برای مدتی در ماه های فوریه و مارس، رو به افزایش گذارد. اما اگر ما دیگر درباره هیچ چیز دیگری - به غیر از ثابت نگه داشتن تولید نفت، نزدیک به سطوح بالا و رکوردشکن - صحبت نکنیم، آنگاه تأثیرگذاریِ آن در رابطه با قیمت نفت و همچنین بر میزان عرضه و تقاضا، چندان حائز اهمیت نخواهد بود.
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۲۶
کد مطلب: 12681
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *