۰
کریستین لاگارد:

زنگ خطر را فعلا ننواخته ایم

ما هنوز زنگ خطر را در این باره به صدا در نیاورده ایم بلکه هشدار داده ایم. چون هنوز رشد اقتصادی هم در چین، هم در جهان ادامه دارد و بحرانی به معنای واقعی کلمه در جهان آغاز نشده است. رشد اقتصادی چین کاهش یافته است چون در حال اصلاح ساختار اقتصادی خود است و این امری منطقی است.
لاگارد - عصر نفت
لاگارد - عصر نفت
به گزارش ميزنفت،کریستین لاگارد،مدیر کل صندوق بین المللی پول،تاکید کرد قوانین و مقررات در جهان باید به گونه ای تغییر کنند که ثروتمندان امکان ثروتمند تر شدن نداشته باشند.

کریستین لاگارد که از سال 2011 تاکنون ریاست صندوق بین المللی پول را بر عهده دارد و بر اساس اعلام نشریه آمریکایی «فوربس» وی در سال 2014 میلادی بعنوان پنجمین زن قدرتمند جهان بوده است.

در ابتدا با اشاره به رسوایی اسناد پاناما؛ به سئوالی درباره چرایی پولدارتر شدن ثروتمندان پاسخ داد و گفت روشن است که باید اوضاع از این نظر به طور کلی تغییر کند زیرا این امر نشان می دهد اقداماتی که در چارچوب گروه هشت به ریاست فرانسه در سال 2010-2011 انجام گرفت نه تنها به سرانجام نرسیده است بلکه برای به سرانجام رسیدن فاصله زیادی دارد.این افشاگری ها نشان داد که در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی ثروتمندان و شرکت ها باید کارهای زیادی انجام گیرد.

کریستین لاگارد در همین باره افزود: روشن است کسانی که این کارهای تحقیقاتی را انجام داده اند باید به کار خود ادامه دهند تامشخص شود چه چیزی غیرقانونی بوده و چه چیزی نبوده است و در نهایت نیز باید تصمیم بگیرند که آیا تغییرات و اصلاحاتی در قوانینی لازم است یا خیر.اما چیزی که به طور کلی روشن است اینکه باید در این زمینه کارهای زیادی انجام گیرد.

مدیر کل صندوق بین المللی پول در ادامه به مشکلات اقتصادی در منطقه یورو و اقداماتی که بانک مرکزی اروپا برای برطرف کردن این مشکل به کار بسته است پرداخت و گفت: بر خلاف آنچه گفته می شود بانک مرکزی اروپا هنوز ابزار های دیگری برای حل این مشکل در اختیار دارد اما مشکل اقتصادی در اروپا تنها با اقدامات این نهاد حل نمی شود بلکه کاری دسته جمعی و مشارکت همه کشورهای عضو را می طلبد.نباید انتظار داشت با سیاست های گشایش پولی (تأمین نقدینگی مورد نیاز ‏‏بخش‌های تولیدی از طریق ‏‏کاهش نرخ سود بانکی، بازخرید اوراق ‏‏قرضه و سهام و کاهش مالیات ها )، بانک مرکزی اروپا؛ روند رشد اقتصادی در کشورهای عضو این منطقه از سرگرفته شود. باید کشورها نیز در سطح ملی روند اصلاحات ساختاری؛ اصلاح ساختار نظام مالیاتی خود را آغاز کنند.اگر این سه عامل با هم وجود داشته باشد می توان انتظار داشت که روند از سرگیری رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا به طور کلی و در منطقه یورو به طور ویژه از سرگرفته شود.

احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیرات منفی اقتصادی آن دیگر موضوع مطرح شده در این گفتگوی اختصاصی با این اقتصاددان فرانسوی بود و وی درباره آن چنین گفت:« ما امیدواریم که کارها به سمتی پیش رود که هم به نفع اتحادیه اروپا هم به نفع انگلیس باشد. من نمی خواهم در فرایند تصمیم گیری مردم انگلیس تصمیم گیری کنم زیرا ما در حال بررسی تاثیر اقتصادی خارج شدن یا نشدن انگلیس از اتحادیه اروپا هستیم. نمی خواهم نظر شخصی خودم را نیز در اینجا در این باره بیان کنم. اما نتیجه تحقیقاتی کارشناسی که ما در این زمینه در حال انجام هستیم در ماه مه امسال منتشر خواهد شد.

مجری یورونیوز در ادامه این گفتگو موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش کشید و با اشاره به خطر انتخاب شدن دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری این کشور که برخی آن را با خطر به قدرت رسیدن جهادی ها مقایسه کرده اند؛ از لاگارد پرسید به نظر شما بهتر است چه کسی در کاخ سفید باشد: دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون؟

کریستین لاگارد در پاسخ گفت:« من موضع گیری سیاسی نمی کنم.اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود به من ربطی ندارد زیرا من در آمریکا رای نمی دهم. حتی اگر رای هم می دادم نظر خودم را در این باره اعلام نمی کردم. خود مردم آمریکا باید در این باره تصمیم گیری کنند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول که یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضع اقتصادی جهان به حساب می‌آید، در بخش دیگر از سخنان به اوضاع اقتصادی و مالی نابسامان چین پرداخت که کندی رشد اقتصادی آن؛ اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است و حتی برخی هشدار می دهند مشکل اقتصادی چین ممکن است سرآغاز بحران مالی دیگری مانند بحران مالی سال 2008 باشد.

وی در این باره گفت: ما هنوز زنگ خطر را در این باره به صدا در نیاورده ایم بلکه هشدار داده ایم. چون هنوز رشد اقتصادی هم در چین، هم در جهان ادامه دارد و بحرانی به معنای واقعی کلمه در جهان آغاز نشده است. رشد اقتصادی چین کاهش یافته است چون در حال اصلاح ساختار اقتصادی خود است و این امری منطقی است.همچنین با توجه به وزنی که اقتصاد چین در جهان دارد طبیعی است کند شدن رشد آن بر اقتصاد کل جهان تاثیر گذار باشد.

منبع: یورونیوز
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 12723
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *