۰
۷
انتصابی برای جشن امضاها

«کار امضا» با کاردر

«کار امضا» با کاردر
وحید حاجی پور/ تماس های شبانه با منزل علی کاردر و مکالمه با وی مهمترین دلمشغولی بیژن نامدار زنگنه در نخستین ساعات بامداد یکشنبه بود؛ کاردر در جلسه یکشنبه هئیت مدیره شرکت ملی نفت گفت خانواده وی برای سمت جدید او راضی نبودند و او با اصرارهای زنگنه پذیرفته است جایگزین جوادی شود.

او حتی برای سرپرستی شرکت ملی نفت نیز حاضر به قبول مسئولیت نبود زیرا نه توانش را داشت و نه میان نفتی ها ارج و قربی داشت؛ او البته ی خصلت ویژه دارد٬ علاقه ای در «نوک» بازی کردن ندارد و ترجیح می دهد در حاشیه و پشت صحنه بازیگردانی کند کما اینکه در ماجرای قراردادهای نفتی با زیرکی خاصی خود را در تیررس منتقدان قرار نداد.

کاردر رسم بازی را بلد است؛ او می داند چه زمانی با چه ابزاری حرکت کند؛ گاهی آهسته می رود و زمانی سرعت می گیرد و این رمز ماندگاری اوست. در صدارت میرکاظمی همان جایگاه را داشت که زنگنه نیز برای او قائل بود.  او محصول لحظاتی است که کسی نمی خواست در نفت بماند.

کاردر روزگاری هرچه روی زمین بود برای دولت جمع می کرد و چند سال بعد مسئولیت حراج آنها برای واگذاری به بخش خصوصی را برعهده گرفت؛ او بخوبی می تواند با شرایط «جور» شود بدون آنکه به چیزی متهم شود؛ این خصلت «محشر»٬ او را در برابر تغییرات غیر قابل تعویض کرده است و برخلاف خواسته اش برای راهبری شرکت ملی نفت٬ ضربه مهلکی  به مانیفیست وی وارد شده است.

کاردر اصالتا یک چهره مالی است و بس؛ در صنعتی که «ستاد» زیر سایه «عملیات» قرار دارد او لقمه ای است که از گلوی نفتی ها پایین نمی رود. تخصص کاردر در «حساب کشی» است چه جهت دار و چه بی جهت شهره است. او عادت ندارد خود را روبروی وزیر نفت قرار دهد چه میرکاظمی باشد چه قاسمی و چه زنگنه اما هر چه باشد ارادت وی به وزیر فعلی نفت غیر قابل قیمت گذاری است.

کاردر که حالا در اتاق جوادی می نشیند آمده است قراردادهای نوین نفتی را بدون هیچ دست اندازی پیاده کند. او مانند جوادی نیست تا در یک جلسه رسمی و کنفرانسی بین المللی از موضعی مستقل تر لب به سخن بگشاید. کاردر اشراف کم نظیری بر مسائل مالی و تجاری دارد اما این اشراف در سایر حوزه های مدیریتی وجود خارجی ندارد. التته در مکتب وی و دوسنان٬ مدیر عالی نباید آچار به دست باشد و زیر مسائل فنی را بداند٬ تنها کافی است با وزیر هماهنگ باشد.

تاکید می کنیم علی کاردر هیچ علاقه ای به حضور در سمت فعلی ندارد ولی آمده است چون انتخاب دیگری نبوده است؛ او بخوبی می داند با برافراشته شدن پرچمش مورد هجمه های منتقدان قرار خواهد گرفت و پرونده وی در کرسنت رونمایی می شود.

مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت شخصیت پیچیده ای است اما با همه پیچیدگی نمی داند چه چیزی در انتظار آن است مگر آنکه خود به آن اعتقاد داشته باشد. زنگنه نتوانست جوادی را با خود همراه کند و حالا کاردر می خواهد این نقصان را جبران کند.

مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت کلید بسیاری از چالش های آینده وزرارت نفت را می زند اگر سادگی را جایگزین تدبیر کند. باید مراقب امضاهای خود باشد.


 
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 13605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Italy
احسنت - مقاله خوبی بود
Iran, Islamic Republic of
سبک نوشتاری خوبی دارین موفق باشین
خیلی سایت های مشابه فقط خبرزده می کنند مخاطب رو
حسین
Iran, Islamic Republic of
متن با عنوان آن همخوانی نداشت.
علی احمدنیا
Iran, Islamic Republic of
تحلیل ونظر بسیار درستی است.او فقط تخصص مالی دارد واز مسایل فنی وعملیاتی چیزی نمیداند .
فز 17 و 18
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسه وارد دوران جدیدی شدیم ولی با توجه به اینکه ایشان در چند سال گذشته در بدنه کامل نفت بودند عملکرد مناسبی داشته باشند.
الف ر چ
Romania
انشاه الله در شركت گاز هم تغيير مديريتي داشته باشيم ومديران لايغ كه دربدنه آن كم نيستن جايگزين شوند مانند جناب آقاي كاردر كه روزي درشركت ملي گاز مدير باارزش ولايغي. بودن ٠
Iran, Islamic Republic of
پرونده وی در کرسنت چه شد؟
ایشان هم که بازنشسته اند؟
برادر کاردر اگر به خاطر حالت دلت برای خانواده گرامیتان نمیسوزد لااقل دلتان برای ابروی نظام بسوزد که در کرسنت به بادش دادید