۰

جزئیات امضاهایی که امروز در اهواز زده می شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه تا اواخر آذرماه جاری با مجموعه‌ای از شرکت‌های داخلی و بین المللی چهار تفاهمنامه همکاری امضا می‌شود، اعلام کرد: نخستین تفاهمنامه همکاری در چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی این شرکت، پیش از ظهر امروز با کنسرسیوم پرگس متشکل از ۱۱ شرکت بین‌المللی امضا می‌شود.
جزئیات امضاهایی که امروز در اهواز زده می شود
به گزارش ميزنفت٬ بیژن عالی پور در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران افزود: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به منظور توسعه میادین حوزه عملیاتی خود بر اساس چارچوب اجرایی الگوی جدید قراردادهای نفتی خود که به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده، طبق مذاکره هایی که با حدود ۳۳ شرکت داخلی و بین المللی انجام داده است، در نظر دارد با برخی از این شرکت ها مجموعه تفاهمنامه های همکاری امضا کند.

عالی پور ادامه داد: بر این اساس، نخستین تفاهم نامه همکاری و قرارداد محرمانگی بر پایه چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در راستای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی در حوزه بالادستی صنعت نفت و با هدف توسعه میادین نفت و گاز، میان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس متشکل از ۱۱ شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف پیش از ظهر امروز (چهارشنبه؛ سوم آذر) در اهواز امضا می شود.

شرکت PERGAS انگلیس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت SPEC خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت Oilserv خاورمیانه (فعال در عملیات بالادستی)، شرکت LOOBY انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC)، شرکت Standard Handson انگلیس (فعال در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری) و دانشگاه صنعتی شریف، کنسرسیوم پرگس را تشکیل می‌دهند و که شرکت PERGAS مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.


*ضریب بازیافت چهار میدان نفت خیز افزایش می یابد
وی با بیان اینکه این تفاهمنامه‌ها به منظور توسعه ثانویه و افزایش ضریب بازیافت از چهار میدان کرنج، پارس، رگ سفید و شادگان است که در نیمه دوم عمر توسعه خود قرار دارند، گفت: در این چارچوب پس از حصول توافق نهایی با شرکت‌ها، قرارداد محرمانگی امضا و پس از ارائه طرح جامع توسعه (MDP)، بررسی‌های کارشناسی آغاز می‎شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توضیح داد: با اعلام و تأیید وزیر نفت، چهار میدان کرنج، ‍پارسی، رگ سفید و شادگان شامل ٩ مخزن برای توسعه بر اساس چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نظر گرفته شده است که این مخازن مشتمل بر سه مخزن آسماری، پابده و خامی میدان کرنج، سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی میدان رگ سفید، مخزن آسماری میدان پارسی و ٢ مخزن آسماری و بنگستان میدان شادگان است.

وی، دلیل انتخاب این چهار میدان را افزایش ضریب بازیافت و تولید پیش بینی شده و همچنین یکپارچگی مخازن، خواند و یادآور شد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همچنین تلاش کرده است تا مخازن خامی گازی که تاکنون توسعه نیافته‌اند رادر چارچوب قراردادی این شرکت قرار دهد.

توسعه میدان های مناطق نفت خیز در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی
عالی پور همچنین افزود: بر پایه تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و طبق رویه‌های موجود در این شرکت، پس از انعقاد قرارداد توسعه میدان‌های یادشده، بر اساس اعلام وزیر نفت، واگذاری توسعه میدان‌های دیگری نیز در این چارچوب به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امکانپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه الگوی جدید قراردادهای نفتی به پیشنهاد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و موافقت و ابلاغ وزیر نفت با مشارکت کارشناسان این شرکت تدوین و پس از تصویب در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، به اجرا گذاشته شده است، ادامه داد: این مدل از قراردادها در چارچوب الگوی قراردادهای وزارت نفت و منطبق با کلیات آن است و در راهبری توسعه و تولید تابع شرایط میدان‌ها و ساختار فنی و تخصصی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که برای نخستین بار در صنعت نفت اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه شرکت های داخلی و خارجی متعددی از چارچوب قراردادی این شرکت، استقبال و برای مذاکره، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، یادآور شد: از بهمن ماه سال گذشته تا کنون بیش از ٦٠ شرکت ایرانی و بین المللی متقاضی مذاکره با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای سرمایه گذاری و حضور در اجرای طرح‌های این شرکت هستند و تاکنون با ٣٣ شرکت مذاکره شده است و در عین حال ٢٨ شرکت نیز در انتظار هماهنگ کردن زمانی برای ملاقات و مذاکره با تیم مناطق نفتخیز جنوب هستند. در اواسط همین هفته با یک شرکت اکتشاف و توسعه آرژانتینی نیز مذاکره ای داشتیم.


*مناطق نفت خیز ۴ تفاهمنامه همکاری امضا می کند
وی با بیان اینکه مذاکره با برخی از شرکت‌های خارجی توانمند ادامه دارد و افزون بر تفاهنامه همکاری امروز، تا حوالی ۲۰ آذرماه، چهار تفاهمنامه همکاری امضا می‌شود، بیان کرد: با شرکت هایی از جمله شرکت لهستانی «PGNIG»، بی.پی انگلیس و کنسرسیوم روسی دنیکو، شلمبرژه، نیز مذاکره‌های مطلوبی انجام شده است و هفته آینده با شرکت شلمبرژه تفاهمنامه همکاری امضا می‌شود.

عالی پور افزود: در چارچوب دستورالعمل شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌هایی که با آنها تفاهمنامه همکاری و قرارداد محرمانگی امضا می شود، برای مطالعه میدان‌ها حداکثر ۶ ماه فرصت دارند تا اطلاعات مورد نیاز برای طراحی برنامه جامع توسعه میدان (MDP) را گردآوری و به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ارائه کنند، در واقع این شرکت‌ها، یک سری اطلاعات اولیه را از مناطق نفت خیز دریافت می‌کنند و در ادامه پس از مطالعات اطلاعات جدید و کامل‌تری را در راستای برنامه جامع توسعه میدان ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا، ممکن است برای توسعه هر میدان با چند شرکت مذاکره و موافقتنامه (MoU) امضا شود، اما در ادامه پس از اینکه نتیجه مطالعات خود را ارائه کردند، شرکت ملی نفت ایران تصمیم می گیرد که توسعه میدان از طریق مذاکره یا با ترک تشریفات به شرکت ها واگذار شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه چارچوب الگوی قراردادی این شرکت، بخشی از سبد قراردادی برای توسعه مخازن و استفاده از روش های ازدیاد برداشت آن هم به صورت عملیات محور است، گفت: در این شیوه قراردادی کارفرما، شرکت ملی نفت ایران و مجری طرح، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خواهد بود که از طرف و به نمایندگی از کارفرما (شرکت ملی نفت ایران)، مسئولیت راهبری طرح را بر عهده دارد.
 
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 15750
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *