۰
یادداشت وارده

5 دلیل برای واگذار نکردن بهداشت و درمان نفت

بهداشت و درمان صنعت نفت - عصرنفت
بهداشت و درمان صنعت نفت - عصرنفت
دکتر رضا پیوندی/ صنعت نفت از دیرباز و تقریبا از آغاز شکل گیری‌اش درکشور، با هدف حفظ و ارتقاء سلامتی کارکنان خود و خانواده های آنان ،تشکیلات بهداشتی و درمانی مخصوص به خود و جدا از سیستم های درمانی رایج کشور را در کنار شاغلین خود بنا نهاده است.

در این مجال به بررسی ضرورت وجود این تشکیلات در نفت می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا بهداشت و درمان صنعت نفت یک یک ضرورت انکار ناپذیر است. متاسفانه طی ماه‌های اخیر صحبت‌های ضد و نقیضی درباره اضافه بودن بهداشت و درمان گفته می‌شود در حالی‌که تاکنون کمتر به دلایل٫ضرورت‌های علمی و فلسفه وجودی بهداشت و درمان پرداخته شده است که در ادامه سعی داریم نکاتی را مطرح کنیم.


1_نوع بیمه درمانی کارکنان صنعت نفت:
کارکنان صنعت نفت تحت پوشش هیچ‌کدام ازروش‌های بیمه درمانی رایج در سیستم دولتی نیستند،این باعث می‌شود که صنعت نفت با تشکیلات سازمانی بسیار گسترده خود،ساختاری را جهت درمان کارکنان و خانواده آنان در اختیار خود قرار دهد.

2_استراتژیک بودن صنعت نفت در کشور:
اهمیت صنعت نفت در کشور بر کسی پوشیده نیست،شاید همین اهمیت برای حفظ تشکیلات بهداشتی و درمانی در نفت ،تنها دلیل باشد اما این یک موضوع صرفا نظری و یا شعاری نیست،توان و ظرفیت سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشور در حدی نیست که قادر باشد از مرکز آب‌های  خلیج فارس در سکوهای نفتی،تا میانه دریای خزر،از اعماق کویر مرکزی  ایران تا ارتفاعات زاگرس در مراکز انتقال نفت٬ خدمات درمانی خود را توسعه دهد

در واقع گستره جغرافیایی و وسعت صنعت نفت در ارایه خدمات به‌هنگام و موثر درمانی به کارکنان و شاغلین صنعت نفش کلیدی را ایفا می‌کند. موضوع آنقدر مهم است که در طی سالیان اخیر سیستم پزشکی از راه دور با همکاری سازمان بهداشت و درمان و شرکت خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت پیاده سازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است،

این سیستم در کشور منحصر بفرد قلمداد می‌شود و تقریبا این نو آوری صرفا بدلیل وجود تشکیلات منحصر بفرد مخابراتی و درمانی در صنعت نفت است.
استراتژیک بودن این صنعت ،موجب توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف در تشکیلات بهداشت و درمانی آن شده است، وجود سیستم منحصر بفرد معاینات شغلی،پزشکی خانواده و نظام‌های غربالگری از آن جمله است.


3_مواجهات شغلی و ریسک هایی متفاوت از جامعه عمومی، درکارکنان صنعت نفت.:
یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری در سطح و میزان ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و حتی میزان هزینه ها،کمیت و کیفیت ریسک‌ها و یا مخاطرات سلامتی است که جامعه با آن مواجه است.

کارکنان صنعت نفت با عوامل خطر ساز شیمیایی،فیزیکی،ارگونومیک و روانشناختی مختلفی مواجه هستند که در جامعه عادی به میزان کمتری این مواجهات دیده می‌شود و این خود یک عامل توجیهی قوی و علمی برای ضرورت وجود یک تشکیلات بهداشتی و درمانی در صنعت نفت با سطحی بالاتر از مراقبتها و خدمات عادی جامعه اشت.


4_رضایت مندی و احساس امنیت خاطر در کارکنان صنعت نفت:
کارکنان صنعت نفت که همگی از زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند،در محیط هایی سخت و گاهی طاقت فرسا مشغول بکار هستند. وجود تشکیلاتی مستقل ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی ،عامل موثری در ایجاد اطمینان و امنیت خاطر در شاغلین این صنعت خواهد بود.

دسترسی آسان،بدون صرف هزینه و رایگان بودن خدمات درمانی، فرصتی استثنایی برای شاغلین و خانواده آنان ایجاد نموده و این خود منجر به احساس رضایت بیشتر در شاغلین صنعت نفت خواهد شد.


5_تاثیر سلامت کارکنان بر بهره وری:
بدیهی است که انسانهای سالم تر ،بهره وری بیشتری دارند،عامل بهره وری در صنعت نفت و صنایع وابسته به آن حیاتی هستند،اهمیت بهره وری در صنعت نفت وابسته به ایمنی محیط کار نیز است،خطای انسانی مهمترین عامل حوادث شمرده می شود لذا شاغلین با سلامت بیشتر،خطای کمتری داشته و محیط کار ایمن تری ایجاد می‌کنند.

تاکید می‌شود تشکیلات بهداشت و درمان صنعت نفت با ایجاد ساز و کارهای موثر با حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان این صنعت در پیشگیری از حوادث و حفظ شاخصهای ایمنی نقش بسزایی دارند که امید است مسئولان صنعت نفت با این نگاه٬ بهداشت و درمان را درگیر تصمیمات خود کنند.
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 16115
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *