۰

خوشحالی توخالی فرانسوی ها از یک قرارداد

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه از امضای قراردادهایی به ارزش ده میلیارد یورو با عربستان سعودی به خود می بالید در حالی که رقم نهایی این قراردادها بسیار کمتر از رقم مورد انتظار بود.
ملک سلمان - عصر نفت
ملک سلمان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، عربستان و فرانسه در ماه مه کمیسیونی مشترک برای اجرای حدود بیست پروژه در بخش های متعدد از جمله بخش های دفاعی، حمل و نقل و هواپیمایی غیرنظامی تشکیل دادند. اما سقوط قیمت نفت موجب شد عربستان به کاهش هزینه ها روی آورد و این مسئله فرانسه را ناامید کرد به ویژه پس از آن که سفر ماه ژوئن محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به امضای توافقنامه های بزرگ منجر نشد. 

فرانسه با توجه به موضع تند خود در برابر ایران و سیاست هایش در مناقشات منطقه ای توانست روابطی خوب با کشورهای منطقه خلیج فارس برقرار کند. 

به رغم ابراز خوشحالی مانوئل والس، آنچه روز چهارشنبه فرانسه و عربستان درباره آن توافق اولیه کردند، اندک بود. یکی از توافق های احتمالی این است که عربستان تا پایان امسال 30 قایق تندرو به فرانسه سفارش دهد در حالی که عملا دوطرف در ماه ژوئن در این باره به توافق اولیه رسیده بودند و قرار بود قرارداد مربوط به این معامله این ماه امضا شود. 

همچنین به گفته رئیس یکی از شرکت های فرانسوی، مذاکرات والس در عربستان در زمینه فروش یک ماهواره جاسوسی به عربستان و مذاکرات در زمینه پروژه مترو ریاض و توزیع برق در جده، صرفا بخشی از مناقصه ای کلی است که دیگر شرکت های جهانی نیز برای برنده شدن در آن رقابت می کنند. 

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی پیش از سفر والس گفته بود، فکر نمی کنم قراردادهای بزرگی امضا شود، عربستان برای امضای چنین قراردادهایی تمایل ندارد و در واقع سقوط قیمت نفت و هزینه های مداخله در یمن موجب شده است ریاض تمایل کمتری به هزینه کردن داشته باشد. 

شاید اقدام عربستان به کاهش هزینه ها یکی از علل اندک بودن توافق ها با طرف فرانسوی باشد. در این خصوص وزارت دارایی عربستان به نهادهای دولتی دستور داد بخشی از بودجه امسال را که هنوز هزینه نشده است به خزانه دولت بازگردانند. 


رویکرد فعلی عربستان شبیه رویکرد رژیم پهلوی است؛ به بیان ساده تر عربستان 2015 همان ایران 1975

گفتنی است اواخر هفته گذشته بود که شاه سعودی برنامه ریاضت اقتصادی اعلام کرد. 


منبع : رویترز





 
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 9660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *