۰

رتبه چهارم ایران در صادرات نفت به هند

واردات سالانه نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۳ میلیون بشکه در روز رسید و ایران چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند در این سال شناخته شد.
نفتکش - عصر نفت
نفتکش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، آمارهای ردگیری تانکرها و گزارش موسسه تامسون رویترز نشان می دهد که میزان واردات سالانه نفت هند از ایران در سال 20166 به رقمی بی سابقه رسیده است. این افزایش به دلیل از سرگیری خرید نفت برخی پالایشگاه های هندی از ایران بعد از لغو تحریم ها بوده است.

افزایش قابل توجه خرید نفتاز تهران موجب شده تا ایران به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند در سال  2016 تبدیل شود، در حالی که ایران در سال 2015 در رتبه هفتم قرار داشت. ایران قبل از تحریم ها دومین تامین کننده بزرگ نفت هند بود.
در سال 2016 میلادی، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، روزانه حدود 4733 هزار بشکه نفت از ایران خرید در حالی که این رقم در سال 2015 میلادی 208 هزار و 300 بشکه در روز بود.

در ماه دسامبر، واردات نفت هند از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شد و به 5466 هزار و 600 بشکه در روز رسید.

در سال 20155، پالایشگاه های هندی به دلیل تحریم ها و مشکلات در پرداخت هاو مسائل بیمه ای، خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.

 پالایشگاه های هندی ریلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم و میتال انرژی در سال گذشته خرید نفت از ایران را به دلیل تخفیف های ارائه شده از جانب تهران، از سر گرفتند.

احسان الحق، تحلیلگر موسسه کی بی سی انرژی اکونومیکس در لندن گفـت: «در اکثر ماه های سال 20166، رقابتی بین تولید کنندگان نفت منطقه خلیج فارس برای افزایش سهم از بازار نفت وجود داشت و لغو تحریم های ایران این رقابت را شدت بخشید.»

در بازه زمانی آوریل تا دسامبر، خرید نفت هند از ایران به طور متوسط به رقم بی سابقه 530 هزار و 3000 بشکه در روز رسید در حالی که این رقم قبل از تشدید تحریم ها حدود 400 هزار بکشه در روز بود.

میزان خرید نفت هند از ایران در سال 2016 بر اساس امارهای رویترز حداقل در طی 66 سال گذشته بی سابقه بوده است.


منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 16558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *