۰

آمار عجیب استاندار خوزستان از انتشار گاز اسیدی نفت

استاندار خوزستان سرعت بخشی تکمیل طرح جمع آوری گازهای نفت (آماک) را خواستار شد و افزود:18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی از مشعل های نفت وارد هوای اهواز می شود که معادل 800 تن در روز است.
غلامرضا شریعتی - عصر نفت
غلامرضا شریعتی - عصر نفت
به گزارش  ميزنفت ، غلامرضا شریعتی شامگاه پنجشنبه در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و گرد و غبار، در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: طرح آماک متوقف شده بود که با پیگیری های انجام شده در دولت یازدهم دوباره فعال شد و وزارت نفت نیز متعهد شد که با تامین 10 میلیون دلار از تعهدات پیمانکار آن را به اتمام برساند. 

وی خاطرنشان کرد: طرح آماک تقریبا به اتمام رسیده و در آستانه بهره برداری است که بعد از تکمیل طرح، این گازهای اسیدی تبدیل به خوراک پتروشیمی می شوند. 

شریعتی همچنین با اشاره به محقق نشدن مصوبه دولت در زمینه مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به اینکه این مصوبه به دلیل تامین نشدن اعتبارات به کندی پیش رفته، خواسته ما این است که نشست مشترکی با حضور نوبخت رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و بانک مرکزی تشکیل شود تا بسته حمایتی دولت در راستای مقابله با گرد و غبار عملیاتی شود. 

استاندار خوزستان ادامه داد:با موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار است طرحی کوتاه مدت برای کاهش اثرات ریزگردها تهیه کنیم تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف به تصویب و اختصاص اعتبار به آن شود که این طرح در واقع مکمل بسته حمایتی دولت است. 

شریعتی در ادامه سخنانش، خواستار اختصاص اعتبار به مرکز مطالعات منطقه ای ریزگردهای خوزستان شد و اظهار کرد: مرکز مطالعات منطقه ای ریزگردها در دانشگاه شهید چمران که از سال 91 تاسیس شده فاقد هر گونه ردیف اعتباری است و به همین دلیل امکان انجام هیچ پژوهشی را ندارد. 

*کانون های بحرانی و فوق بحرانی 
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار نیز در این نشست، وسعت کانون های بحرانی گرد و غبار در خوزستان را 349 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: 120 هزار هکتار از این کانون ها بحرانی تر و 20 هزار هکتار از کانون ها نیز در شرایط فوق بحرانی است. 
ضیاءالدین شعاعی افزود: پیشنهاد می کنیم که کانون های فوق بحرانی در اولویت قرار گیرند و به آنها توجه ویژه ای شود. 
وی اظهار کرد: از سال 92 به این نتیجه رسیدیم که کشور عراق امکان همکاری در کنترل کانون های ریزگرد را ندارد به همین دلیل مساله را در مجامع بین المللی مطرح کردیم که منجر به صدور سه قطعنامه از سوی سازمان ملل شد. 

*اختلاف 15 هزار تومانی حقوق 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست خواستار تصویب یک طرح کوتاه مدت برای افزایش رضایتمندی خوزستانی ها برای ایجاد میل به اقامت در این استان شد. 

امید حاجتی افزود: مردم خوزستان انتظار معجزه ندارند و می دانند که مشکل گرد و غبار در کوتاه مدت حل نمی شود اما گرد و غبار زندگی روزمره این مردم را مختل کرده است. 

وی اضافه کرد: تا زمانی که طرح های بلند مدت مقابله با گرد و غبار به نتیجه برسد، باید برای به حداقل رساندن اثرات این پدیده طرح هایی تصویب شود تا خدماتی مانند آب و برق و تلفن و پروازها در زمان وقوع گرد و غبار مختل نشود. 

حاجتی با اشاره به تبعات اقتصادی و توسعه ای گرد و غبار اظهار کرد:طی سه سال اخیر تمایل کارکنان دولت به خروج از استان به شدت افزایش یافته و این مساله از آنجا اهمیت دارد که این افراد سرمایه انسانی خوزستان و عامل توسعه به شمار می روند. 

وی با تاکید بر ایجاد انگیزه برای کارمندان خوزستانی گفت: تفاوت دریافتی کارمندی که در اهواز به عنوان بد آب و هواترین شهر کشور زندگی می کند و شخصی که در شهرکرد به عنوان خوش آب و هواترین استان کشور ساکن است، 15 هزار تومان است بنابراین کمترین مشوق می تواند دادن حق بدی آب و هوا به کارمندان باشد. 

حاجتی با بیان اینکه مشوق هایی نیز باید برای بخش خصوصی بابت هزینه هایی که به آنها تحمیل می شود، در نظر گرفت، افزود:افزایش پوشش بیمه ای افراد و پوشش بیمه ای بخش کشاورزی بابت هزینه های اضافه که پرداخت می کنند نیز باید مدنظر قرار گیرد. 

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در همایش روز جهانی تالاب ها در اهواز، افتتاح موزه و مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان و حضور در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، پنجشنبه به خوزستان سفر کرد. 
در این سفر گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل و پنج نفر از سفیران کشورهای خارجی در همایش روز جهانی تالاب، ابتکار را همراهی کردند. 


منبع : ایرنا
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 16570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *