۰

نفت و گاز از صنايع پيشرو و پر پتانسيل بازار سرمايه

عضو شوراي‌عالي بورس و اوراق بهادار، نفت و گاز را از صنايع پيشرو و پر پتانسيل بازار سرمايه براي رشد در سال 96 اعلام کرد.
پارس جنوبی - عصر نفت
پارس جنوبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، حسين عبده تبريزي گفت: صنايعي که وابسته به نفت و گاز هستند، همچنان امکان رشد خود را در سال جاري نشان خواهند داد. 

وي اظهار داشت: توقع ما اين است که شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيز رشدهاي خوبي را تجربه کنند که البته ممکن است بخشي از آن در بورس ديده نشود، اما به هرحال فعاليت اين شرکت‌ها آثار خود را در کليت اقتصاد نشان خواهد داد.

عبده تبريزي با بيان اينکه بخش سلامت هم بسيار جاي رشد دارد عنوان کرد که عمده‌ رشد بخش خدمات به صنعت سلامت برمي‌گردد. 

وي افزود: بورس بايد بر پذيرش شرکت‌هاي فعال در بخش سلامت تمرکز کند، چرا که 54 درصد اقتصاد ايران را خدمات تشکيل مي‌دهد و بخش عمده‌اي از رشد بخش خدمات هم به حوزه‌ي سلامت مربوط است.

دبيرکل اسبق بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: اينکه سه نرخ اصلي سود بانکي، ارز و تورم چه خواهد شد، قطعاً روي شاخص و قيمت بازار تأثير دارد.

عبده تبريزي افزود: بحثي که الان مطرح مي‌شود اين است که آيا نرخ‌ رشد اقتصادي -چون بخش قابل‌توجهي از آن مربوط به نفت بوده است- تداوم پيدا مي‌کند يا خير و بازار نيز به اين موضوع بسيار حساس است.

وي با اشاره به اينکه وقتي نرخ سود بانکي بالا پرداخت شود، بازار نمي‌تواند مطمئن باشد که شرکت‌ها با آن نرخ‌ها توليد را به سرانجام مي‌رسانند، اضافه کرد: اگر بتوانيم نرخ تورم و نرخ سود بانکي را کنترل کنيم، اين امکان جدي وجود دارد که بازار در بخش‌هاي مختلف شاهد حرکت‌ روبه بالاي قيمت‌ها باشد.

عبده تبريزي با ترسيم افق بازار مسکن در سال 96 گفت: در خصوص مسکن، آمار سرشماري نفوس و مسکن سال 95 نشان مي‌دهد رشد جمعيت آرام گرفته و مقدار مسکن خالي هم زياد است، بنابراين در بخش مسکن گران‌قيمت ما افزايش قيمت آنچناني نخواهيم داشت.

اين اقتصاددان و استاد دانشگاه اضافه کرد: در تهران براي آنکه همين تعداد مسکن خالي موجود پر شود، جمعيت بايد به 13 ميليون نفر برسد، در حالي که نرخ رشد تهران در سه سال اخير هر سال تنها نيم درصد بوده است. پس در حوزه مسکن و ساختمان گران‌قيمت و تجاري نبايد قيمت‌هاي بالاتري را توقع داشته باشيم.

عبده تبريزي با اين حال پيش‌بيني کرد: در مسکن‌هاي ارزان‌قيمت و خانه‌اولي‌ها، ما در حد تورم نرخ رشد را تجربه خواهيم کرد و حجم معاملات خوبي را هم در اين بخش شاهد خواهيم بود.

وي افزود: به ويژه 160 هزار وامي که بانک مسکن مي‌دهد، به 160 هزار معامله منجر مي‌شود که بخش قابل‌ملاحظه‌اي از آن مي‌تواند در سال 96 صورت بگيرد. لذا قيمت واحدهاي کوچک در سال 96 پتانسيل بالارفتن دارد.

عبده تبريزي با رد ديدگاهي که قائل است اقتصاد ايران براي رشد در زمان فعلي نياز به افزايش تورم دارد، گفت: اينکه ما نياز به حباب قيمتي داريم تا قيمت‌ها بالا رود و رونق بيشتري داشته باشيم، نادرست است و بايد نگران اقتصادي باشيم که با حباب مي‌خواهد رونق ايجاد کند.

وي اشاره کرد کشورهايي مانند ژاپن که براي رونق و رشد ايجاد تورم را تجويز مي‌کنند، نرخ‌هاي تورمي نزديک به صفر يا حداکثر يک يا دو درصد دارند، نه کشور ما که تورم آن هنوز حول‌وحوش 10درصد مي‌چرخد.

اين اقتصاددان و استاد دانشگاه ادامه داد: شايد اصلاً به واسطه آن حباب‌هاي قيمتي گذشته بوده که امروز سهامداران زيادي از کاهش قيمت‌ها رنج مي‌برند و در ماه‌هاي اخير حباب‌ قيمت سهام بانک‌ها ترکيد که حاصل نرخ سود بالايي است که سپرده‌گذاران دريافت کرده‌اند، در حالي که بانک‌ها چنين سودهايي نساخته‌اند.

عبده تبريزي افزود: بنابراين، الان خطري در ميان است که مي‌تواند سپرده‌گذاران را در زماني ديگر اذيت کند. يعني اگر در سال 95 سهامداران به خاطر اينکه نرخ سود بانکي بالا بوده، متحمل زيان شدند، در مقطع ديگري سپرده‌گذاران مي‌توانند اذيت شوند، به لحاظ آنکه سودهايي به آن‌ها پرداخت شده که بانک‌ها آن سودها را از محل ساير سپرده‌ها پرداخته‌اند و نه از محل کسب سود.

وي با بيان اينکه اقتصاد ايران در وضعيتي نيست که بخواهيم با حباب قيمتي ايجاد رشد کنيم گفت: توسل به شيوه‌هايي همچون ايجاد حباب‌هاي قيمتي اشتباه عمده است، به ويژه آنکه با افزايش حجم پولي که در کشور اتفاق افتاده، اگر درست عمل نکنيم، حتماً تورم در انتظار ما خواهد بود.

به گفته عبده تبريزي، الان آنچه جلو تورم را گرفته، همين نرخ سود بالاست و به فرض اگر حتي با تحمل زيان بانک‌ها بتوان اين نرخ‌هاي سود بالا را کاهش داد، خطر تورم قابل‌ملاحظه‌اي اقتصاد ايران را تهديد مي‌کند. يعني در وضعيتي بسيار دشوار قرار گرفته‌ايم و براي تجديد ساختار بانک‌ها مي‌بايد بسيار تدبير کنيم.

عضو شوراي‌عالي بورس افزود: فکر نمي‌کنم بايد تورم ايجاد کنيم تا آن تورم به رشد بينجامد؛ و اين اشتباه است تصور کنيم که اگر تورم ايجاد نشود، به شرايط رونق نمي‌رسيم.


منبع : آریا
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 17373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *