۰

گزارش وال استریت ژورنال از 5 علت کاهش قيمت نفت

وال استريت ژورنال در گزارشي پنج عامل کاهش قيمت نفت طي هفته هاي اخير را تشريح کرد.
کاهش قيمت نفت - عصر نفت
کاهش قيمت نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اين هفته نيز قيمت نفت در حال کاهش است و بسياري چيز ها گوياي آن است که اشباع بيش از حد بازار از نفت به اين زودي رو به کاهش نخواهد گذاشت. اضافه توليد نفت با وجود شرايط توافقنامه اوپک مبني بر محدود کردن توليد، قطع نشد.

براين اساس، روند کاهش قيمت نفت به 5 دليل ادامه خواهد يافت: 

1. عوامل غير قابل پيشبيني مانند نيجريه و ليبي 
ليبي که در حال جنگ داخلي است در اين روند شرکت نمي کند ولي رشد استخراج نفت در آن کشور با وجود ادامه جنگ همه را متحير مي کند. ذخاير نفت در اين کشور از همه بيشتر در آفريقا است. حالا استخراج آن تا 885 هزار بشکه در روز افزايش يافته است که ميزان سه برابر بيشتر از سال گذشته است. نيجريه نيز به خاطر حملات شبه نظاميان به تاسيات نفتي از اين توافق معاف شد و در ماه گذشته استخراج نفت در آن کشور به 1.68 ميليون بشکه در روز رسيد که بالاترين توليد در سال جاري است.

2. توافق اوپک 

بنا به توافق ماه گذشته اعضا اوپک در باره محدوديت استخراج اوپک، ميزان توليد روزانه اوپک تا آخر ماه مارس 2018 معادل 1.8 ميليون بشکه خواهد بود. اگرچه کشورهاي عضو اوپک شرايط اينتوافقنامه را رعايت مي کنند اما تحليلگران «مورگان استينلي» اعلام کردند که اگر سهميه ها کاهش نيابد و اين سند تا اخر 2018 تمديد نشود مازاد نفت توليد شده در سال آينده افزايش خواهد يافت.

3. مخازن پر شده نفتي

اوپک اميدوار بود که بتواند ذخيره جهاني نفت موجود در مخازن را کاهش دهد ولي حجم ذخاير نفتي سازمان همکاري و توسعه اقتصادي(OECD) متشکل از 35 کشور پيشرفته به ميزان 18.6 ميليون بشکه افزايش يافته و حالا مقدار اين ذخاير بيش از سال پيش است. تحليلگران مي گويند که در نيمه دوم سال ذخاير به خاطر کاهش استخراج و بالا رفتن تقاضا رو به کاهش خواهد نهاد ولي ديگران مي گويند که ذخاير نفتي باز هم زياد است و با روند کند بي سابقه اي کمتر مي شود.

4. رشد استخراج نفت در آمريکا

با وجود افت قيمت نفت، استخراج نفت در آمريکا در سطح بالا مي ماند. شرکت هاي آمريکايي توليد کننده نفت شيل که زمان هاي دشواري از سر گذرانده اند در بهترين ميدان ها متمرکز شده و راهکارهاي تکميل شده فني را بکار برده اند.

امروزه برخي از آنها حتي با نفت 40 دلاري سودآور قانع هستند.طبق برآوردهاي آژانس بين المللي انرژي، ميزان تحويل نفت از آمريکا در سال جاري 5 درصد افزايش يافته و در 2018 اين افزايش حدود 8 درصد خواهد بود و اگر اينطور باشد آمريکا از نظر توليد روزانه نفت حتي از عربستان سعودي سبقت خواهد گرفت. 

5. سفته بازي محتکران 

پيش از ديدار ماه مي اوپک، بازيگران بورس همانند صندوق هاي حمايت از سرمايه گذاري و ديگر سرمايه گذاران بزرگ به افزايش نرخ نفت اميد مطلق بسته بودند ولي اوپک خريداران را دچار ياس و نا اميدي کرد زيرا از محدوديت هاي جدي و تمديد توافق به مدت طولاني خودداري کرد و سرمايه گذاران نيز از تمايلات خود صرف نظر کردند و اين امر سبب افت بيشتر قيمت نفت شد. اميد به افزايش قيمت نفت برنت هفته گذشته در مقايسه با نرخ بي سابقه بالاي ماه فوريه دو برابر کاهش يافت. «تاماش وارگا» تحليلگر «"پي وي ام» گفت: روحيات کنوني در بازار بدبينانه است و همه چيز در دست محتکران قرار دارد.

منبع : مهر
سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 18052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *