۰

اروپایی ها بدون اجازه آمریکا به ایران نمی آیند

یک مقام اروپایی که نامش اعلام نشده، گفته که در صورت خروج واشنگتن از برجام، بدون توافق اتحادیه اروپا با خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های اروپایی با ایران تعامل نخواهند کرد.
ترامپ - میز نفت
ترامپ - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در گزارش رسانه آمریکایی درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور فرانسه به واشنگتن نقل و قولی از یک مقام اروپایی درباره آینده برجام منتشر شده و در آن این مقام گفته که «بدون توافق با خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های اروپایی با ایران تعامل نخواهند کرد».

 واشنگتن پست گزارشی مبسوط درباره نتیجه سفر اخیر «امانوئل ماکرون» به آمریکا و رایزنی‌هایش با دونالد ترامپ درباره موضوعات مختلفی از قبیل ایران، سوریه، توافق آب و هوایی پاریس و تجارت بین آمریکا و اروپا منتشر کرد.

در بخش مربوط به ایران با اشاره به رایزنی‌های روسای جمهور آمریکا و فرانسه آمده است: «به گفته یک مقام مطلع، ترامپ برخلاف گذشته، بر "پاره کردن" توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد اما ماکرون قبل از ترک واشنگتن به خبرنگاران گفت که از نظر او، آمریکا از توافق خارج خواهد شد. او گفت که "اگر شما به حرف‌های او(ترامپ) گوش داده بودید، شما هم به همین نتیجه‌گیری می‌رسیدید".

آنچه که مهم است آن است که ماکرون گفت که "در صورت تصمیم آمریکا برای خروج (از برجام)، ما نباید در خلاء سقوط کنیم". به گفته او آمریکا و فرانسه "برای کار کردن روی یک توافق جامع (درباره ایران) توافق کردند".

واشنگتن پست افزود؛ ایده‌آل آن است که در موضوع ایران آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان از طریق توافق هسته‌ای و توافقات جانبی به نگرانی‌های ترامپ درباره بندهای غروب، نقص‌های قواعد مربوط به راستی آزمایی و ناکامی آن در پرداختن به تولید و توسعه موشک بالستیک ایران هستند، بپردازند.

اروپایی‌ها گفته‌اند که آنها فارغ از اینکه تصمیم آمریکایی‌ها چه باشد، در توافق (برجام) خواهند ماند. موضوع مهم و کلیدی آن است که در صورت خروج ترامپ از توافق، آمریکا تحریم‌های مالی که مانع از تعامل شرکت‌های اروپایی در ایران می‌شوند را دوباره اعمال نکند. یک مقام اروپایی گفت که "بدون موافقت آمریکا، طرح جایگزین نمی‌تواند کارساز باشد. ایران به پول نیاز دارد. باید یک توافق با خزانه‌داری (آمریکا) وجود داشته باشد در غیر این صورت شرکت‌های ما (در ایران و با ایران) تعامل نخواهند داشت".

این مقام گفت "اگر آمریکایی‌ها بگویند آنها نه تنها از توافق خارج خواهند شد بلکه آن را نابود هم خواهند کرد، این کار شرکت‌های اروپایی را مجازات و تنبیه می‌کند. در این صورت کار تمام است".



منبع : فارس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 20912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *