۰

​آخرین خبر از از صادرات نفت ایران به آسیا

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی از توکیو اعلام کرد که به رغم تلاش‌های آمریکا برای کاهش صادارت نفت ایران، تهران در ماه مه میلادی (۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد) با ۱۵ درصد افزایش، بیشترین نفت هشت ماه اخیر را به مشتریان آسیایی خود فروخت.
نفتکش - میز نفت
نفتکش - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یعنی، خرید نفتی دولت چین از ایران در ماه مه با ۵،۵ درصد افزایش به بیش از ۷۱۸ هزار بشکه در روز رسیده که این رقم در مقایسه با ۵ ماه اول سال گذشته حتی ۱۰ درصد بیشتر نیز بوده است.

واردات نفت هند از ایران نیز در این ماه با ۴۵ درصد افزایش نسبت به همین ماه در سال گذشته به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که این رقم حتی در مقایسه ماه قبل نیز ۶،۴ درصد افزایش داشته است.

اما واردات نفت توسط کره جنوبی با ۲۷ درصد کاهش به ۱۹۴ هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم در جای خودش بیش از یک سوم نسبت به ماه مه سال گذشته بوده است.

البته گزارش وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن حاکی است که واردات نفت خام توکیو از تهران در ماه مه به حدود ۲۱۱ هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم از یک کاهش ۵ درصدی نسبت به ماه مه سال گذشته خبر می دهد.

سرویس اقتصادی رویترز این میزان افزایش کلی واردات نفت خام از مشتریان آسیایی را تقریبا ۱۵ درصد بیشتر از ۸ ماه قبل تر از آن یعنی از ماه سپتامبر سال گذشته (مرداد ۱۳۹۶) ارزیابی کرد و در عین حال پیش بینی کرد که این رقم صادارت نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی (دی ماه امسال) به شدت کاهش یابد، چرا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با خارج کردن کشورش از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) تاکید کرده است تحریم های اقتصادی علیه ایران را ظرف چند ماه آینده تشدید می کند.

دولت آمریکا با خروج یک جانبه از برجام که در سال ۲۰۱۵ توسط ۵ قدرت هسته ای اصلی جهان و نمایندگان اتحادیه اروپا و آلمان امضا شده بود، در عین حال از همه کشورهای جهان می‌خواهد تا روابط اقتصادی خود با ایران را بطور کامل قطع کنند.

 

منبع: آفتاب
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 21380
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *