۰

فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در کُما

فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حالی از اولویت کاری وزارت نفت خارج شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اجرای این طرح، ظرفیت این پالایشگاه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس - میز نفت
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس - میز نفت
به گزارش میز نفت ، با بهره‌برداری کامل از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم‌اکنون ظرفیت این شرکت پالایشی به حدود 405 هزار بشکه میعانات گازی رسیده است. این عدد به معنای افزایش تولید بنزین کشور به میزان 100 میلیون لیتر در روز است که سهم ستاره خلیج‌فارس از این میزان حدود 45 میلیون لیتر است.

این موفقیت در حالی کسب شده است که بیشتر عملیات طراحی، توسعه و بهره‌برداری این پالایشگاه از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شده و در صورت تمرکز وزارت نفت برای اجرای فاز چهارم، میزان تولید فرآورده‌های نفتی با کیفیت با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

با وجود اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای آغاز پروژه فاز چهارم ستاره خلیج‌فارس اما وزارت نفت این پروژه را از اولویت خود خارج کرده است، در حالی‌که طبق بررسی‌های انجام شده، با توجه به وجود ظرفیت‌های داخلی برای اجرای این پروژه، سراسر این فاز، تمام ایرانی خواهد بود که در تاریخ صنعت نفت کشور سابقه ندارد.

پیش‌بینی می‌شود برای اجرای این پروژه کمتر از 200 میلیون دلار نیاز باشد که در صورت اجرایی شدن آن، ایران به‌جای ذخیره‌سازی و صادرات میعانات گازی که با تخفیف همراه است، می‌تواند آن را به فرآورده‌های نفتی تبدیل و با سودی بسیار بیشتر از صادرات میعانات گازی، از یک چالش بزرگ عبور کند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) که اجرای این ابر پروژه ملی را در دست داشت، با بهره‌برداری از این پروژه توانست نقش مهمی در قطع واردات بنزین و تبدیل‌شدن ایران به یک صادرکننده بنزین ایفا کند. شرکت‌های ایرانی نیز با حضور در این پروژه بخش‌های مهمی از آن را باوجود تحریم‌های سخت به اجرا رساندند. در بخش فرآیندی این پالایشگاه شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا نیز با تأمین کامل کاتالیست‌های این پالایشگاه به‌عنوان حیاتی‌ترین بخش فرآیندی، شرکت اویکو با راه‌اندازی و بهره‌برداری این پالایشگاه و شرکت‌های دیگر توانستند ایران را از فهرست واردکنندگان بنزین خارج کنند.

شرکت‌های ایرانی که در اجرا و تأمین تجهیزات سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حضور داشتند از آمادگی خود برای اجرای فاز چهارم اعلام کردند، اما هنوز وزارت نفت پاسخ مثبتی به این درخواست ارائه نداده است.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب: 24497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *