۰

جدیدترین استراتژی عربستان برای بالا بردن قیمت نفت

عربستان سعودی با پایین آوردن مقدار صادرات نفت خام، اولویت مقاصد صادراتی خود را تغییر داده است. این کشور فروش نفت به بزرگترین وارد کننده نفت جهان، چین را افزایش و صادرات به آمریکا را کاهش داده است.
نفت عربستان - میز نفت
نفت عربستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، برترین صادرکننده نفت جهان، عربستان سعودی نزدیک به دو سال است تولید و صادرات نفت خود را بر اساس قرارداد اوپک کاهش داده است.

 عربستان سعودی صادرات نفت خود را طی چند ماه اخیر زیر 7میلیون بشکه در روز نگه داشته تا جلوی کاهش دوباره قیمت نفت به خاطر عرضه بیش از حد آن در بازار را بگیرد.

 عربستان سعودی با پایین آوردن مقدار صادرات نفت خام خود، اولویت مقاصد صادراتی خود را تغییر داده است. این کشور فروش نفت به بزرگترین واردکننده نفت جهان، چین را افزایش و صادرات به آمریکا را کاهش داده است.

 عربستان با تغییر مقدار و مقصد صادرات نفت خود قصد دارد دو نشان را با یک تیر بزند. هدف اول کاهش صادرات نفت به بازار آمریکاست تا در کوتاه‌مدت ذخایر نفتی جهان را کاهش دهد و به سطح مناسب برساند، بازار را دوباره متعادل کند و قیمت نفت را بالا ببرد.

هدف دوم که بلندمدت‌تر است، تقویت فروش نفت به چین است. چین نه تنها برترین واردکننده نفت در جهان است، بلکه از نظر ذخایر نفتی مبهم ترین بازار دنیا هم هست.

در حالی که اوپک، امارات و شرکت‌کنندگان بازار به گزارش‌های ذخایر نفتی آمریکا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نگاه می‌کنند، بازار نفت نمی‌تواند به گزارشات شفاف ذخایر نفتی چین تکیه کند.

عربستان سعودی به‌دنبال سهم بیشتری در بازار چین است و از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای فروش بیشتر به بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان استفاده می‌کند.

تغییر صادرات عربستان به آمریکا و چین تا حدی نتیجه تغییرات بلندمدت ساختاری در رشد تولید داخلی نفت آمریکا و کاهش واردات این کشور و ادامه رشد تقاضای نفت چین بوده است.

در ماه‌های اخیر، فروش نفت عربستان به آمریکا تا حد زیادی کاهش یافته است. بررسی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد آمریکا در حال حاضر کمترین مقدار از نفت عربستان را از 2010 وارد می‌کند. واردات نفت آمریکا از عربستان در جولای 2019 ، 62درصد نسبت به اوت 2018 کاهش یافت و به فقط 262053 بشکه در روز رسید، در حالی که  صادرات عربستان به چین نسبت به اوت 2018 تقریباً دو برابر شده و به 1.8میلیون بشکه در روز رسیده است.

در حالی که عربستان سعودی صادرات خود به آمریکا را کاهش می‌دهد، نگاهش به شرق است تا روابطی بلندمدت با بازار نفت آسیا برقرار کند چون به‌نظر می‌رسد رشد تقاضا در سال‌ها و دهه‌های  آینده در این منطقه باشد.

شرکت بزرگ نفت عربستان، آرامکو در سال جاری میلادی قراردادی 10میلیارد دلاری برای تأمین نفت یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در چین بسته است. این تنها یکی از قراردادهای بلندمدتی است که آرامکوی عربستان در چین و هند برای تأمین نفت خام بسته است.

بنابراین تعجبی ندارد که عربستان سعودی در فکر بهره‌گیری از غیبت ایران در بازارهای نفت با افزایش فروش به چین باشد. این اقدام عربستان به قیمت از دست رفتن صادراتش به غرب مخصوصاً آمریکا در کوتاه‌مدت تمام می‌شود. با توجه به شرایط فعلی بازار نفت و قیمت آن و ذخایر نفتی در کشورهایی که به‌صورت شفاف آن را اعلام می‌کنند، عربستان سعودی سعی می‌کند عرضه بیش از حد نفت را از بین ببرد و در عین حال زیرساخت‌های  تقویت سهم بازار خود را در آسیا و چین  بنا کند.


منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 24498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *