۰
واکش ایران به تصمیم اخیر عربستان

«دود» جنگ قیمت بلند شد

رسانه های خارجی از اقدام تلافی جویانه ایران برای از دست ندادن بازارهای نفت خود و «هبه» شدن آن به عربستان خبر می دهند؛ «تخفیف نفتی» یک دلاری ایران به برخی خریداران خود در ماه نوامبر تصمیمی است که بلومبرگ به آن پرداخته است.
«دود» جنگ قیمت بلند شد
به گزارش «ميزنفت»، در حالی که شاخص های جهانی نفت در هفته های اخیر به شدت کاهش یافته است، ایران نفت خود را در ماه نوامبر در آسیا با بالاترین تخفیف در طی حدود ۶ سال گذشته ارائه خواهد کرد که برابر با کاهش قیمتی است که عربستان اعمال کرده است.

به گفته دو منبعی که از تصمیمات قیمت گذاری اطلاع دارند، شرکت ملی نفت ایران قیمت های رسمی فروش نفت خود به مشتریان در آسیا را برای ماه نوامبر کاهش داده است. این کاهش یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان قیمت نفت سبک عرب خود برای آسیا را به پایین ترین رقم از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون رساند. قیمت نفت برنت دیروز به پایین ترین رقم در حدود ۴ سال گذشته رسید.

اوگن وینبرگ، تحلیلگر کومرزبانک فرانکفورت در این باره گفت: «کاهش قیمت نفت از سوی ایران بروز جنگ قیمت ها را هر چه بیشتر محتمل می سازد.» وی افزود: «ایران کاملا از مسیر و حس حاکم بر بازار مطلع است. با توجه به اینکه ما شاهد کاهش های پی در پی هستیم، این به نظر نوعی عمل و عکس العمل خواهد بود.»

تولید کنندگان نفت خاورمیانه در آسیا که بزرگترین بازار آنها به شمار می رود، با رقابت شدیدتری مواجه هستند. در حالی که بازارهای بین المللی با فزونی عرضه روبروست، محموله هایی از آمریکا، روسیه و آمریکای لاتین در حال پیدا کردن مشتریان خود در آسیا هستند.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران ماه آینده نفت سبک ایران را که مهمترین نوع نفت صادراتی این کشور است، در آسیا ۸۲ سنت کمتر از قیمت متوسط عمان و دوبی به مشتریان عرضه خواهد کرد. این رقم یک دلار کمتر از قیمت ماه اکتبر است و بزرگترین کاهش قیمت از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می رود. بر اساس آمارهای جمع آوری شده توسط بلومبرگ، این کاهش قیمت مشابه کاهش قیمت اعمال شده از سوی عربستان است. هر دو کشور قیمت نفت های اصلی خود برای مشتریان آسیایی را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داده اند.

رویترز نیز اعلام کرد نفت سنگین ایران در ماه نوامبر، ۲دلار و ۶۱ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی در بازار آسیا عرضه خواهد شد، در حالی که این رقم در ماه اکتبر یک دلار و ۹۱ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی بود. بدین ترتیب ایران قیمت نفت سنگین خود را نیز ۷۰ سنت کاهش داشته است.

همچنین قیمت نفت فروزان در ماه نوامبر ۲ دلار و ۴۴ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی خواهد بود که این رقم نسبت به ماه اکتبر ۷۰ سنت ارزان تر شده است. قیمت نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز برای ماه نوامبر ۶ دلار و ۹۰ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی تعیین شده که ۱۰ سنت نسبت به قیمت ماه اکتبر پایین تر است.
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 3263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *