۰
جزئیات پیشنهاد جدید دهلی نو به ایران

چسبندگی هند به فرزاد B

شرایط وخیم تحریم ها در دولت دهم به ویزه در دو سال پایانی عمر آن، پروژه های توسعه ای صنعت نفت را به محاق توقف برد و نهایت کار را به جایی رساند که زیر پا گذاشتن قانون به بهترین شکل خود عملیاتی شد؛ قراردادهای مشارکت در تولید روی میز آمد و هندی ها خود را برای امضای این قرارداد «گرم» کردند.
چسبندگی هند به فرزاد B
به گزارش «ميزنفت»، از سال ۹۱ بود که زمزمه های انعقاد قراردادهای مشارکت در تولید شنیده شد در حالی که روح و ماهیت این قراردادها با نص صریح قانون تضاد قابل لمسی دارد اما دولت دهم بی توجه به این تعارض، تفاهم نامه فرزاد B را با هندی ها امضا کرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم این توافق لغو شد.

ایرانی ها دلیل کنار گذاشتن هندی ها را تاخیرهای مکرر شرکت نفت و گاز هندوستان در توسعه میدان فرزاد B می دانند در حالی که تاخیرها تنها یک روی ماجراست و مهمترین دلیل «تفریق» هندوستان از این میدان، نوع قراردادی است که با الزام آور کردن آن، هند شریک اصلی ایران در مخزن خواهد بود که با توجه به قانون انفال، چنین موضوعی محال است.

هندوستان که به هیچ عنوان علاقه ندارد لقب «تابو شکن» قراردادهای نفتی را از دست بدهد، بسته جدیدی را به ایران پیشنهاد کرد تا فرزاد B را از دست ندهد.این بسته شامل مبادله گاز از این میدان با گاز دیگری از ایران در بندر چابهار و همچنین احداث خط لوله برای انتقال مازاد این گاز به هند است.

بر اساس برآوردها، میدان فرزاد ب ۲۱.۶۸ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی دارد و توسط شرکت «اُ ان‌جی‌سی ویدش» بازی برون مرزی شرکت اُ ان‌جی‌سی کشف شده است اما از آن زمان تاکنون برای توسعه آن قرارداد رسمی به امضا نرسیده است.

به گفته منابع آگاه، با ارائه این بسته جدید از سوی هند، ایران اعلام کرده است که این قرارداد را از طریق قراردادهای جدید نفتی ایران مجددا مورد مذاکره قرار خواهد داد.

به گفته منابع هندی، تهران تاکنون پاسخی به این پیشنهاد هند نداده است. هر دو کشور در حال بررسی احداث خط لوله از زیر دریا یا احیای مجدد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند هستند.

رکن‌الدین جوادی رئیس شرکت ملی نفت ایران به مقامات هندی گفته است سند شرایطی که باید به امضای طرفین برسد، شامل چارچوب زمانی، قیمت، روش فروش و قوانین حاکم خواهد بود.

به هرحال، این طرح اصلی توسعه باید با قراردادهای جدید نفتی ایران مرتبط باشد. ایران شفاف اعلام کرده است که فایل مذاکرات اولیه بسته شده است.

همچنین ایران اعلام کرده است که احتمالا هند در حال مذاکره با کشورهای دیگر دارای منابع گازی، نظیر قطر است تا به قیمت خوبی دست یابد و برای سرمایه‌گذاری در میدان گازی فرزاد ب که به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد، تمایل زیادی ندارد.

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 3336
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *