۰

بهره‌برداری از میدان گازی کیش؛ شاید زمستان سال آینده

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نسبت به تزریق بخشی از گاز میدان کیش به خط لوله سراسری تا زمستان سال آینده اظهار امیدواری کرد.
بهره‌برداری از میدان گازی کیش؛ شاید زمستان سال آینده
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، عبدالرضا حاجی حسین نژاد با اعلام این که میدان گازی کیش برای تولید روزانه ۱۰۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۱۱ هزار و ۳۰۰ بشکه میعانات گازی تثبیت شده در یک فاز پیش بینی شده است، اظهار کرد: اعتبار این پروژه از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران تامین می شود و امیدواریم سال آینده در همین روزها بخشی از گاز این پروژه به خطوط لوله سراسری تزریق شود.

وی با اشاره به بعضی تاخیرها در جریان اجرای این پروژه در دولت گذشته، گفت: تاکنون ١٣ حلقه چاه حفر شده، اما کار انتقال گاز باید انجام شود، ضمن این که اقدامهای مربوط به مناقصه خطوط لوله دریایی هم نیزدر حال انجام است.

حسین نژاد، با بیان این که طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز طراحی شده است، گفت: مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت متن پیش از این گفته بود که اجحاف هایی در جریان اجرای پروژه کیش در باره این میدان صورت گرفته است و تاکنون در حال سامان دادن به این میدان هستیم و امیدواریم طبق تعهدمان به شرکت ملی نفت ایران عمل کنیم.

برنامه توسعه میدان گازی کیش در سه فاز پیش بینی شده است و از سرگیری عملیات تکمیل چاه های حفاری شده برای عملیاتی شدن فاز نخست توسعه این میدان انجام می شود.

میدان گازی کیش یکی از طرحها و میدانهای بسیار مهم کشور است که برای تأمین مصارف داخلی و صادرات گاز در سالهای آینده، در نظر گرفته شده است؛ از این رو هم‌ اکنون این طرح در اولویت طرحهای شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار دارد و توسعه آن در حال اجراست و در این میان همکاری شرکت ملی حفاری ایران به عنوان پیمانکار حفاری کمک زیادی به روند کار کرده است.

طرح یاد شده از دو بخش تاسیسات سر چاهی در جزیره کیش، سکوهای دریایی تولید گاز و تاسیسات پالایشگاهی در ساحل سرزمین اصلی در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکیل شده است و برای رعایت حداقل عوارض زیست محیطی در جزیره کیش کلیه تاسیسات پالایشگاهی این طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمین اصلی در مجاورت بندر آفتاب اجرا می شود.

میدان گازی کیش در زیر جزیره کیش (واقع در آبهای خلیج فارس) در جنوب غربی بندر لنگه تا شمال غربی جزیره سیری، در جوار جزایر هندورابی و در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد.
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 4901
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *