۰

روند روبه‌ رشد بحران ناترازی گاز

میز نفت - رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: همین امروز برای حفاری چاه‌‌های جدید به منظور حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی دیر شده و برای اینکار و همینطور فشارافزایی میدان، داریم زمان را از دست می‌دهیم.
سیدهاشم اورعی | میز نفت
سیدهاشم اورعی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سیدهاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: میدان پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که بین ایران و قطر مشترک بوده و متأسفانه ایران بیشتر به نفع شریک قطری خود اقدام کرده است.

وی افزود: ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان است و میدان گازی پارس جنوبی نقش مهمی در تأمین گاز کشور دارد، به‌طوری که 70 درصد از گاز کشور از این میدان تأمین می‌شود و 50درصد برق کشور به وجود میدان پارس جنوبی وابسته است، بنابراین پارس جنوبی را می توان شاهرگ حیاتی کشور دانست.

اورعی با بیان اینکه "شاهد روند روبه‌رشد بحران ناترازی گاز هستیم و سال به سال به میزان ناترازی افزوده می‌شود"، گفت: در سال 1401 همه کشور با کمبود گاز مواجه بود، اما با جایگزینی سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع، تلاش شد تا بخش خانگی به مشکل نخورد؛ اما با این وجود در شهرستان تربت جام، با 24 ساعت یخ‌زدگی در این شهرستان و قطع گاز مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در اوج نیاز به گاز در زمستان سال گذشته، تولید گاز از پارس جنوبی حدود 700 میلیون مترمکعب بود و در واقع از حدود یک میلیارد مترمکعب تولید گاز غنی کشور در هر روز در اوج نیاز مصرف، 700 میلیون مترمکعب از پارس جنوبی برداشت می‌شد؛ این رقم نشان‌دهنده نقش بسیار مهم این میدان مشترک به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران تصریح کرد: مشکل اینجاست که میدان گازی پارس جنوبی با افت فشار مواجه شده، فشار چاه‌ها در این میدان در 20 سال اخیر از 5200 PSI‌ به 3500 PSI رسیده و ما نشسته‌ایم و نظاره‌گر این افت فشار هستیم.

وی افزود: با ادامه این روند، پیش‌بینی شده از سال 1404، به علت افت فشار میدان، هر سال به اندازه یک فاز پارس جنوبی از میزان تولید کاسته شود.

اورعی با تأکید بر ضرورت حفظ و نگهداشت تولید فعلی گفت: در کنار طرح مهم فشارافزایی پارس جنوبی که باید اجرا شود، در دولت سیزدهم،‌ حفاری 35 حلقه چاه جدید به منظور حفظ نگهداشت تولید در دستور کار قرار گرفت، اما متأسفانه این طرح مهم روی کاغذ مانده و هنوز با گذشت نیمی از عمر دولت، اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: همین امروز برای حفاری چاه‌‌های جدید به منظور حفظ و نگهداشت تولید، دیر شده و برای اینکار و همینطور فشارافزایی میدان، داریم زمان را از دست می‌دهیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با بیان اینکه "افت تولید پارس جنوبی نیازمند تصمیم عاجل و اساسی است"، گفت: افت فشار به معنای افت تولید است و افت تولید در پارس جنوبی، به معنای کاهش تولید گاز در میدانی است که 70درصد تولید گاز کشور به آن وابسته است.

وی افزود: در شرایط عادی، 92درصد تولید برق کشور با مصرف گاز طبیعی صورت می گیرد؛ یعنی با نقش‌آفرینی حداکثری نیروگاه های حرارتی در تأمین برق،‌ تشدید ناترازی و کمبود گاز، فطق در بخش گاز خود را نشان نمی دهد،‌ بلکه در آینده در تأمین برق کشور نیز به مشکل می‌خوریم.

اورعی عامل بروز شرایط فعلی را اشتباه در سیاست گذاری دانست و گفت: اینکه تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشته‌ ایم و به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که 75درصد تأمین انرژی کشور وابسته به گاز باشد، اشتباهی راهبردی بوده و باید یک سبد انرژی متنوع ایجاد می‌کردیم.

وی ادامه داد: ناترازی و کمبود گاز یک وضعیت اورژانسی است اما متأسفانه، مسئولین امر متوجه این وضعیت و شدت بحران نیستند، چرا که عملکردها نشانی از عزم جدی برای رفع چالش های پیش‌رو ندارد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، دنبال راهکارهای کوتاه مدت گشتن را یکی از اشتباهات مدیریتی در ایران اعلام کرد و گفت: مشکل امروز ما ناشی از کمبود دانش فنی و یا ناشی از تحریم نیست، اگرچه این عوامل تأثیر گذارند اما مشکل اصلی، بحث مدیریت است؛ یعنی اگر همین امروز تمامی تحریم‌ها برداشته شود، باز هم به خاطر اشتباهات مدیریتی و رویکردهای اشتباه، مشکلات رفع نخواهد شد؛ پس باید ابتدا قبول کرد که راه را اشتباه رفته‌ایم و بعد،‌ به فکر حل مسائل بود.

اورعی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع ناترازی گاز را از نکات مغفول مانده دانست و گفت: دولت نمی تواند مشکلات را خود رفع و رجوع کند، اگر کار را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند و از ظرفیت بخش خصوصی به درستی استفاده کند، بسیاری از پروژه‌ها انجام خواهد شدف اما اگر بخواهد منتظر بماند تا بودجه‌ای تأمین شود و بعد کاری را شروع کند، زمان را از دست می‌دهیم.

وی افزود: اینکه وزی رنفت بگوید من نیاز به 80 میلیارد دلار سرمایه دارم تا کارهای لازم را در بخش گاز و دیگر بخش ها انجام دهد، نشان دهنده همین نگاه دولتی است؛ درحالی که وزیر نباید منتظر تأمین مالی بماند، خود باید به دنبال تأمین منابع را راههای مختلف باشد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با انتقاد از نگاه کوتاه مدت و به دنبال راهکارهای کوتاه مدت در دولت های مختلف، گفت: در 20 سال گذشته، همواره کارها از دولتی به دولت دیگر موکول شده و امروز با انباشت مشکلات در بخش انرژی به ویژه در گاز مواجه‌ایم و اگر امروز هم اقدام عاجل و اساسی نکنیم، وضعیت فردا و سال‌های بعد، تشدید بحران است.

اورعی با بیان اینکه "همانطور که در بخش تولید با عقب‌ماندگی در توسعه مواجه‌‌ایم، در بخش مدیریت مصرف هم کاری نکرده‌ایم"، گفت: سالانه به طور متوسط حدود 10 تا 12 درصد به تقاضای مصرف گاز کشور افزوده می‌شود اما رشد ‌‌GDP در سالهای اخیر تقریبا صفر بوده، یعنی رشد مصرف به رشد اقتصادی منجر نشده است؛ یعنی در جای درست مصرف نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما نیازمند توسعه اقتصادی با نگاه به بخش صنعت هستیم و توسعه صنعتی هم نیازمند تأمین انرژی است، اگر شاهد کاهش تولید گاز و تشدید ناترازی باشیم، کشور از توسعه بازمی‌ماند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران خاطرنشان کرد: ما بدون تأمین نیاز انرژی، نیاز آتی توسعه‌ای را نمی‌توانیم تأمین کنیم و بدون توسعه صنعتی، به رشد اقتصادی نمی‌رسیم و در صورت عدم اصلاح روند موجود، در چشم به هم زدنی به پایان برنامه هفتم می‌رسیم بدون آنکه اهداف محقق شده باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات که از ساختارسازی غلط در بخش انرژی ناشی می‌‌شود این است که به علت مفت نگه داشتن قیمت انرژی، الان دهک دهم که پردرآمدترین دهک کشور است، 30 تا 32 برابر دهک اول‌ از یارانه انرژی بهره‌مند است.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب: 35724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *