۰
واکنش مصباحی مقدم به سخنان معظمی

دروغ می گویند!

با وخیم شدن معضل کسری بودجه ۹۳، این روزها همه به دنبال مقصر نفت ۱۰۰ دلاری در بودجه هستند؛ وزارت نفت توپ را در زمین مجلس انداخته و مجلس نیز به صراحت اعلام می کند که هر کس صاحب این «ادعا» باشد دروغگوست.
دروغ می گویند!
به گزارش «ميزنفت»، هفته گذشته بود که منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزارت نفت اعلام کرد که قیمت ۱۰۰ دلار برای نفت سال ۹۳، پیشنهاد وزارت نفت نبود؛ این در حالی است که رجوع به آرشیو شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی نشان می دهد که در همان ایام معاون وزیر نفت قیمت پیشنهادی نفت در بودجه سال ٩٣ را صددلار در هر بشکه اعلام کرده بود!

با کاهش قیمت نفت اما سخنان عوض شده است و مسولان ذیربط توپ این وضعیت را به زمین هم می اندازند؛ در جدیدترین اظهار نظر غلامرضا مصباحی مقدم گفته است: اگر این حرف را کسی زده باشد حتماً دروغ است؛ چون پیشنهاد دولت برای لایحه بودجه ۹۳ مشخص است و در آنجا پیشنهاد دولت نفت ۱۰۰ دلاری است. اتفاقاً من چون رئیس کمیسیون تلفیق بودم در زمان بررسی پیشنهاد ۹۰ دلار را دادم که دولت قبول نکرد و کمیسیون هم رأی نداد و مجدداً پیشنهاد ۹۵ دلار را دادم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این مطلب به تسنیم گفت: البته زمانی که پیشنهاد نفت ۹۰ دلاری را می دادم پیش بینی می کردم که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد و تاکید داشتم که ما الان در حال مذاکره و تحریم هستیم که نوعی جنگ اقتصادی است و احتمال دارد که قدرت های بزرگ بازی هایی در بیاورند تا ما را تحت فشار قرار دهند، بنابراین ما اگر روی ۹۰ دلار توافق کنیم قابل قبولتر است اما دولت و کمیسیون مخالف بودند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: برای پیشنهاد ۹۵ دلار نیز با این دلیل مخالفت کردند که قیمت میانگین نفت ۱۰۴ دلار طی سال ۹۲ بوده است و نباید کمتر از ۱۰۰ دلار مبنا قرار داد و به همین خاطر پیشنهاد ۹۵ دلاری تصویب نشد و در نهایت همان پیشنهاد ۱۰۰ دلاری دولت مورد توافق قرار گرفت.

مصباحی مقدم با تأکید براینکه هیچ کدام از دولتمردان نمی توانند بگویند که پیشنهاد ما کمتر از ۱۰۰ دلار بوده است درباره قیمت پیشنهادی در بودجه ۹۴ تصریح کرد: پیش بینی می کنم دولت روی قیمت ۸۰-۸۵ دلار توافق کند.

وی ضمن اشاره به اینکه احتمال کاهش قیمت نفت و رسیدن به نرخ کمتر از ۸۰ دلار بسیار بعید است، افزود: استفاده از شل گس توسط امریکا که بخشی از نیاز نفت و بنزینش را تامین می کند، اُفت نرخ رشد اقتصادی چین و هند نسبت به سال‌های قبل و همچنین افزایش تولید عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای نفتی از عوامل کاهش قیمت نفت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید حتما در محاسبه قیمت نفت در بودجه سال آینده این گونه مسائل را مد نظر قرار دهیم، اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت عدم امکان فروش بیشتر نفت است چراکه هم اکنون در شرایط تحریمی قرار داریم و خریداران کنترل می شوند و براحتی نمی توان مقدار مورد نیاز کشور را تولید و صادر کنیم؛ حتی اگر قدرت تولیدمان بالا برود که رفته است قدرت فروش مان تغییر نمی کند چراکه ممکن است دچار نوسان هم بشویم.
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 3574
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *