۰
۱
مصباحی مقدم در گفت و گو با ميز نفت:

IPC به تصویب مجلس نیاز ندارد

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم با بیان اینکه نسخه‌ای از تیپ جدید قراردادهای نفتی ایران هنوز به دست نمایندگان مجلس نرسیده است، علاقمندی نمایندگان مجلس برای دریافت و بررسی این قراردادها را ابراز و اعلام کرد: عقد قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های خارجی، به تصویب مجلس نیاز ندارد.
غلامرضا مصباحی مقدم ؛ رئيس كميسيون برنامه و بودجه و نماینده مردم تهران در مجلس نهم - عصر نفت
غلامرضا مصباحی مقدم ؛ رئيس كميسيون برنامه و بودجه و نماینده مردم تهران در مجلس نهم - عصر نفت
غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار ميزنفت افزود: نمایندگان مجلس بسیار مشتاق هستند تا نسخه از تیپ جدید قراردادهای نفتی وزارت نفت که به « IPC» شهرت یافته است را دریافت و بررسی کنند، اما با توجه به اینکه هنوز هیچ نسخه‌ای از این تیپ قراردادها به نمایندگان مجلس ارائه نشده است، نمی‎توان در باره آن اظهار نظر روشنی کرد.

این نماينده مردم تهران در مجلس نهم با تأکید بر اینکه قراردادهای جدید طراحی شده در وزارت نفت به تصویب و تأیید مجلس نیازی ندارد، تصریح کرد: البته اگر این قراردادها میان دولت‌ها منعقد شود، در این صورت باید مجلس آن را بررسی و تصویب کند، اما قراردادهایی که میان دولت‌ها و شرکت‌های نفتی بین‌المللی امضا می‌شود، به تصویب مجلس نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه قراردادهایی مثل مقاوله‌نامه‌ها، پیمان‌نامه‌ها همچون همین برجام به تصویب مجلس نیاز ندارد، ادامه داد: وقتی قراردادهای تیپ وزارت نفت به دست نمایندگان مجلس نرسیده است، امکان بررسی و اظهار نظر مشخصی در باره آن وجود ندارد، اما به محض اینکه مجلس به این قراردادها دسترسی پیدا کند، مجلس علاقه و آمادگی دارد که آن را بررسی و در باره آن نظرهای کارشناسی خود را ارائه کند.

مصباحی مقدم تأکید کرد: در قراردادهای نفتی که میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های نفتی بین‌المللی منعقد می‌شود، شریک کردن طرف خارجی در ذخایر نفت و گاز مخزن غیرقانونی و خلاف نص صریح قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران برای انعقاد قراردادهای پیمانکاری و خدماتی با شرکت‌های نفتی بین‌المللی مجاز است، یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران می‌تواند با شرکت‌های نفتی خارجی و بین‌المللی، به‌عنوان پیمانکاران مجری طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت، قراردادهایی در چارچوب بیع متقابل یا به روش ساخت و بهره‌برداری و واگذاری (BOT) یا... منعقد کند.

 رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم افزود: در مجموع بر پایه روش‌های «Buy Back»، «BOT» یا دیگر قرارداد‌های خدماتی مشابه، شرکت خارجی، طرح توسعه یک میدان نفتی یا گازی را اجرا می‌کند، به بهره‌برداری و تولید می‌رساند و سپس به شرکت ملی نفت ایران واگذار می‌کند و اصل هزینه سرمایه‎گذاری شده و سود پیمانکار هم از محل عواید حاصل از فروش محصولات پروژه در چارچوب فرمول‌های مشخص پیش‌بینی شده در قرارداد، به پیمانکار پرداخت می‌شود.
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 10277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مثلا اینم نماینده ی ماست !!!!!!!! میشه بفرماید پس چه چیزی به مجلس ربط دارد تا ما آن را خدمت حاج آقا بفرستیم .....