۰

ضرر میلیاردی روسیه به شرکت‌های بزرگ نفت

میز نفت - مطالعات فایننشال تایمز نشان می‌دهد صنعت نفت از جمله شرکت‌های بزرگ بریتیش پترولیم، شل و توتال بیشترین آسیب مالی را پس از خروج از روسیه دیده‌اند.
تولید نفت | میز نفت
تولید نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صنعت نفت از جمله شرکت‌های بزرگ بریتیش پترولیم، شل و توتال بیشترین آسیب مالی را پس از خروج از روسیه دیده‌اند.

از 100 میلیارد یورو یا 110 میلیارد دلار ضرر کلی، 40 درصد آن متعلق به شرکت‌های بزرگ نفتی و 15 درصد متعلق به بخش خدمات عمومی بوده است.

بریتیش پترولیم سال گذشته 24 میلیارد دلار از خروج کسب و کار خود از روسیه آسیب دید. این شرکت سهم کوچکی در شرکت روسنفت روسیه داشت. این سهم 19.75 درصدی حدود 50 درصد از کل ذخایر نفت و گاز و یک سوم از تولید نفت و گاز این شرکت را در بر می‌گرفت.

شرکت شل اعلام کرد 5 میلیارد دلار پس از خروج از روسیه آسیب دیده اما بر سوددهی نفت و گاز آن تاثیری نداشته است. شل جزو اولین شرکت‌هایی بود که آمادگی خود را برای خروج از روسیه پس از حمله به اوکراین اعلام‌کرد.
اما شرکت توتال جزو آخرین شرکت‌هایی بود که از روسیه خارج شد. این شرکت بزرگ فرانسوی در پروژه گاز طبیعی مایع شرکت نواتک روسیه سهم دارد و در اواخر 2022 اعلام کرد که از روسیه خارج می‌شود. توتال 3.7 میلیارد دلار به خاطر این تصمیم خود آسیب دیده است.

بیشترین آسیب شرکت توتال مربوط می‌شود به پروژه گاز طبیعی مایع آرکتیک 2 متعلق به شرکت نواتک. کل هزینه خروج توتال از روسیه 14.8 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

البته ارقامی که ذکر شد ضررهای مستقیم مالی به این شرکت‌های بزرگ انرژی است. مطالعات فایننشال تایمز نشان می‌دهد این آسیب‌ها تازه اول راه است و حتی افزایش قیمت نفت و گاز مد نظر گرفته نشده است.
شرکت‌های خودروسازی از جمله فولکس واگن و رنو و همچنین تولید کنندگان مواد شیمیایی هم به خاطر خروج از روسیه آسیب دیدند. اما برخی شرکت‌های بزرگ چند ملیتی مثل نستله و یونیلیور همچنان در روسیه فعالیت می‌کنند. برخی بانک‌ها مثل یونی‌کردیت هم هنوز در روسیه حضور دارند. اما اعلام کردند که به دنبال خریدار برای فروش کسب و کار خود در این کشور هستند.

شرکت‌های خدماتی مثل یونیپر و وینترشال هم آسیب فراوانی از خروج از روسیه دیده‌اند. ضرر و زیان این شرکت‌ها به 14.7 میلیارد یورو معادل حدود 16 میلیارد دلار می‌رسد.
آمار نشان می‌دهد بیش از نیمی از کسب و کارهای اروپایی که قبل از 2022 در روسیه فعال بودند هنوز هم در این کشور فعالیت می‌کنند.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 35823
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *