۰
کشورهای خاورمیانه چقدر یارانه می گیرند؟

دود شدن 160 میلیارد دلار یارانه

رییس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی روز سه شنبه با بیان این که کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش یارانه های انرژی، سالیانه بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه می کنند، کاهش هر چه سریعتر آنها را خواستار شد چراکه به گفته وی این مبلغ معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی آنها به حساب می آید .
دود شدن 160 میلیارد دلار یارانه
به گزارش «ميزنفت»،بنابر گزارش صندوق بین المللی پول ،تولید ناخالص ملی کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که شش عضو شورای همکاری خلیج فارس به حساب می آیند، در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، یک ممیز شصت و چهار هزار میلیارد دلار بوده است.

رییس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی در کنفرانسی مطبوعاتی که در کویت برگزار شد از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ، دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواست هر چه زودتر یارانه های بخش انرژی خود را کاهش بدهند .

بنا بر اعلام بانک جهانی ساکنان مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، معرف ۴۸ درصد هزنیه های جهانی در زمینه یارانه های انرژی هستند.

این مناطق،در مجموع، سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در بخش یارانه ها هزنیه می کنند.

کشورهای عراق، ایران و الجزایر هر کدام سالیانه ده در صد از تولید ناخالص ملی خود را در بخش یارانه ها هزینه می کنند.

این در حالی است که به گفته بانک جهانی، یارانه ها به هزینه های عمومی در بخش سلامت، آموزش و سرمایه گذاری آسیب وارد می کند .

بانک جهانی بر این باور است که یارانه های انرژی، مشکلات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را در زمینه رشد اقتصادی، بیکاری افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 3584
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *