۰

ترکمنستان به اتحادیه گازی روسیه نه گفت

میز نفت - ترکمنستان به روسیه نسبت به تلاش برای گسترش نفوذ خود بر زنجیره تامین گاز طبیعی آسیای مرکزی-چین هشدار داد.
گاز ترکمنستان | میز نفت
گاز ترکمنستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، این هشدار پس از آن داده شد که مسکو اعلام کرد: کشورهای بیشتری می‌توانند به اتحادیه گازی با قزاقستان و ازبکستان ملحق شوند، واکنش نشان داد.

ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان، همگی از طریق خط لوله ای که از سه کشور عبور می‌کند، به چین گاز ارسال می‌کنند. ترکمنستان بزرگترین سهم را در صادرات گاز دارد و دو کشور دیگر با رشد قوی تقاضای داخلی برای گاز روبرو هستند.

روسیه در پی تحریم‌های غربی، تلاش کرده که بازارهای آسیایی جدیدی را به روی گاز خود بگشاید و سال گذشته اعلام کرد که یک اتحادیه گازی با قزاقستان و ازبکستان تشکیل می‌دهد که فرآیند ارسال و صادرات گاز به این کشورها و کشورهای دیگر را یکپارچه می‌کند.

تنها اقدام عملی که این اتحادیه، تاکنون اعلام کرده است، برنامه معکوس کردن یک خط لوله دیگر بوده که ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را به روسیه متصل می‌کند تا شرکت گازپروم روسیه بتواند گاز را به ازبکستان ارسال کند که با کمبود انرژی روبرو شده است.

وزارت خارجه روسیه هفته جاری اعلام کرد که این اتحادیه گازی می‌تواند گسترش پیدا کند زیرا کشورهای دیگر هم برای پیوستن به آن، ابراز علاقه کرده‌اند اما از هیچ کشوری نام نبرد.

وزارت خارجه ترکمنستان روز شنبه به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد که هر چند اظهارات روسیه، مبهم بوده است اما عشق آباد می‌خواهد روشن کند که در خصوص احتمال افزودن تامین کنندگان جدید به خط لوله چین، گفت‌وگویی نداشته است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: طرف ترکمنی، چنین رویکردی را غیرقابل درک و غیرقابل قبول می‌داند و خارج از کشور، آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و رویه ثابت شده در بخش گاز می‌داند.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه پیش از ساخت خط لوله چینی، خریدار اصلی گاز ترکمنستان بود اما اکنون سهمش از صادرات ترکمنستان، اندک است و معکوس کردن خط لوله بین روسیه و آسیای مرکزی، به چنین صادراتی پایان می‌دهد.




منبع : ایسنا  
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 35846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *