۰

نگرانی اروپا از کمبود گاز

میز نفت - محدود بودن ظرفیت ذخیره سازی و نبود تولید داخلی باعث شده کشورهای اتحادیه اروپا علیرغم پر شدن ذخایر گازی همچنان نگران تامین انرژی در فصل زمستان باشند.
صادرات گاز  | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکت شورون در حال مذاکره برای تحویل گاز طبیعی مایع به اتحادیه اروپا طی یک قرارداد 15 ساله است. شرکت‌های انرژی اروپا در ماه گذشته 3 قرارداد بلند مدت دیگر هم با قطر به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع دنیا بسته‌اند.

آلمان طی سال گذشته 3 پایانه شناور واردات گاز طبیعی مایع نصب کرده و در حال حاضر روی 3 پایانه دیگر هم کار می‌کند. اتحادیه اروپا که بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی مایع از آمریکا در سال جاری میلادی بوده اخیراً اعلام کرد ذخایر گاز خود را 100 پر کرده است.اما علی رغم تمام این اقدامات، این اتحادیه هنوز هم نه برای فصل زمستان آماده است و نه برای انتقال انرژی.

طبق گزارش رسانه‌های مختلف، کشورهای اروپایی در این ماه، به دنبال پر شدن ذخایر گازی خود در حال ذخیره سازی گاز در اوکراین هستند. حدود 30 نفتکش حامل گاز طبیعی مایع در راه بنادر اروپایی است و تا پایان ماه جاری به مقصد می‌رسد.

تمام اینها نشان می‌دهند تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به هیدروکربن‌ها هنوز نتیجه‌ای نداده است. کشورهای اتحادیه اروپا به شدت بر روی ظرفیت تولید برق بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما با وجود تمام این سرمایه‌گذاری‌ها، در حال حاضر هرچه گاز طبیعی مایع در بازار وجود دارد جمع می‌کنند تا از تامین برق و گرمایش در فصل زمستان مطمئن شوند.

پر شدن ذخایر گاز طبیعی اتحادیه اروپا خبر خوبی است اما حتی این ذخایر 100 درصدی و حتی نفتکش‌هایی که حامل گاز طبیعی مایع هستند هم نمی‌توانند عرضه گاز طبیعی در کل فصل زمستان به این قاره را تضمین کنند.

مشکل اینجاست که هیچ کدام از کشورهای اروپایی ظرفیت ذخیره سازی که کاملاً معادل تقاضای آنها باشد در اختیار ندارند. به همین دلیل است که واردات گاز علی رغم پر شدن این ذخایر ادامه دارد.

محدود بودن ظرفیت ذخیره سازی و نبود تولید داخلی باعث شده آلمان همچنان تقاضای کاهش مصرف از مردم داشته باشد تا بتواند تامین برق در زمستان را تضمین کند.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 36278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *