۰

روزانه 4 هزار تن گاز مایع در کشور گم می‌شود!

میز نفت - عضو کمسیون انرژی مجلس گفت: از وضعیت نابسامان توزیع گاز مایع در کشور سوءاستفاده می‌شود؛ .
مالک شریعتی | میز نفت
مالک شریعتی | میز نفت
میز نفت - یک مسئول وزارت نفت در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور گفت تولید گازمایع در کشور روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن است، که ۲ هزار و ۵۰۰ تن آن برای مصرف کشور کافی است و مابقی آن مشخص نیست در کجا استفاده می‌شود.

شریعتی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:  آقای منظور در صحن مجلس گفتند که ما 700 میلیون دلار صادرات ال. پی. جی داریم از محل پالایشگاه‌های نفت مان و میعانات مان همین طور که اشاره کردند این 700 میلیون دلار اگر ما بنزین وارد نکنیم یا اگر بنزین را تولید می‌کنیم صادرش بکنیم با توجه به ارزش حرارتی و وزن حجمی مقایسه کنیم بنزین را با ال. پی. جی تقریباً دو برابر عایدی برای ما خواهد داشت یعنی عملاً 700 میلیون دلار صادرات ال. پی. جی معادل از دست دادن یک و چهار دهم میلیارد دلار صادرات بنزین است یا پولی است که ما از دست می‌دهیم برای واردات بنزین، سالانه حالا چه تهاتر کنیم چه وارد کنیم یعنی عملاً ما نصف ارزش اقتصادی را به دست می‌آوریم دو برابر آن را از دست می‌دهیم این واقعاً به نظرم برای سازمان برنامه زشت است که این چنین حرف‌هایی را بیایند در مجامع عمومی بزنند.

او ادامه داد: اما چرا انجام نمی‌دهند یک دلیلش را من عرض کردم تعارض منافع در داخل شرکت‌های وزارت نفت است که هر مجموعه‌ای منافع داخلی خودش را نمی‌کند ما سال هاست در بودجه‌های سنواتی راجع به بحث رابطه‌ی مالی شرکت‌های تابع وزارت نفت صحبت کردیم با دولت در سیاست‌های کلی برنامه هفتم رهبری ابلاغ کردند در بند 3 که شفافیت و ضابطه مندی منابع و مصارف شرکت‌های تابعه‌ی وزارت نفت را در برنامه‌ی هفتم دنبال بکنیم خب این کار را ما داریم دنبال می‌کنیم اگر این رابطه‌ی مالی اصلاح بشود که من امیدوارم در جلسه‌ی نظارتی که رئیس جمهور محترم فکر می‌کنم همین یکی دو روز آینده می‌خواهند وزارت نفت تشریف ببرند در جلسه‌ی ستادی حتماً این موضوع رابطه مالی آنجا جدی گرفته بشود و اگر این اصلاح بشود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود این حالا بحث بخشی نگری و منافع داخلی و تعارض منافع است.
 
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 36323
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *