۰

آغاز پروژه یک میلیارد دلاری در پارس جنوبی

میز نفت - با توجه به افزایش تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به عدد 705 میلیون متر مکعب در روز، شرکت ملی نفت چهار قراداد به ارزش یک میلیارد دلار برای نگهداشت تولید امضا کرده است.
پارس جنوبی | میز نفت
پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی دنیاست که بین ایران و قطر مشترک بوده و به ترتیب با سهم 33 و 67 درصد بین این دو کشور تقسیم شده است. میدان پارس جنوبی در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده ‌است. مساحت این میدان 9700کیلومتر مربع است، که 3700 کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و 6000 کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد.

طبق آمار وزارت نفت، 70 درصد گاز تولیدی کشور از میدان پارس جنوبی تامین می‌شود و حدود 50 درصد از کل انرژی کشور وابسته به تولید گاز از این میدان است. با وجود سهم دو برابری قطر از میدان پارس‌جنوبی (تصویر 1) اما از سال 97 تولید گاز ایران از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته و در سال گذشته ثبت تولید گاز معادل 705 میلیون متر مکعب در روز در مقایسه با تولید قطری‌ها با رقم 625 میلیون متر مکعب در روز، رکورد جدیدی را برای ایران به ارمغان آورده است.
تصویر 1

بررسی‌ تحولات پیش‌رو نشان می‌دهد که شرکت قطر انرژی در حال انعقاد قراردادهای مختلف با غول‌های نفتی دنیا برای افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی است و این موضوع تسریع در پروژه‌های فشارافزایی و نگهداشت تولید گاز در طرف ایرانی را دوچندان می‌کند.

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «‌صفر تا صد برنامه دولت برای توسعه میدان پارس جنوبی» به بررسی 9 اقدام راهبردی شرکت ملی نفت ایران در میدان پارس جنوبی پرداخته است که یکی از آنها حفر، تکمیل و تولیدی کردن ۷۰ حلقه چاه باقیمانده و درون میدانی است.

* جزئیات پروژه‌های نگهداشت تولید گاز از پارس جنوبی

روز گذشته شرکت ملی نفت ایران از واگذاری حفاری 35 حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی خبر داد و حال به نظر می‌رسد یکی از 9 اقدام راهبردی برای نگهداشت تولید از پارس جنوبی به صورت رسمی کلید خورده است.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به جزئیات این طرح عنوان کرد: حفاری 35 حلقه چاه درون میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی در قالب چهار قرارداد به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شده است و هدف از این اقدام افزایش بهره وری، حفظ و نگهداشت تولید از این میدان است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، اعتبار این 4 قرارداد معادل یک میلیارد و 170 میلیون دلار بوده و قرار است در مدت زمان حدود سه سال و با نظارت شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما اجرایی شود.

هنوز جزئیات بیشتری از این طرح یک میلیارد دلاری در دسترس نیست. تسریع در اجرای نگداشت تولید و فشارافزایی از این جهت اهمیت دارد که طبق برآورد‌ها از سال 1404، سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی (28 میلیون متر مکعب در روز) از تولید گاز ایران از این میدان مشترک به دلیل افت فشار کاسته خواهد شد.



منبع : فارس 
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 36335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *