۰

بازار جهانی نفت با مازاد عرضه مواجه خواهد بود

میز نفت - مدیر بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد حتی اگر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را در سال آینده میلادی هم ادامه دهند، بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی | میز نفت
آژانس بین‌المللی انرژی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، توریل بوسونی مدیر بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه گفت حتی اگر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را در سال آینده میلادی هم ادامه دهند، بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در 2024 مواجه خواهد بود.

وی در حاشیه کنفرانس اسلو تاکید کرد در حال حاضر بازار نفت دچار کمبود شده و ذخایر رو به کاهش هستند.بوسونی گفت:«ذخایر نفت جهان در سطح پایینی قرار دارند، یعنی هرگونه شوکی در زمینه عرضه یا تقاضا می‌تواند باعث بی‌ثباتی شود».

طبق گفته سه منبع اوپک پلاس، این ائتلاف قرار است در اجلاس 26 نوامبر در مورد کاهش بیشتر تولید تصمیم‌گیری کند. قیمت نفت که در ماه سپتامبر به اوج 98 دلار در هر بشکه رسیده بود حالا تا 82 دلار پایین آمده است.

نگرانی در مورد تقاضا و احتمال مازاد عرضه در سال آینده میلادی قیمت نفت را علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس و جنگ در خاورمیانه پایین آورده است.

عربستان، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس همین حالا هم 5.16 میلیون بشکه در روز از تولید خود را  پایین آورده‌اند که حدود 5 درصد از تقاضای روزانه دنیا را تشکیل می‌دهد. 3.66 میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید متعلق به قرارداد اوپک پلاس و بقیه آن کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه است.

این ائتلاف در آخرین اجلاس خود در ماه ژوئن توافق کرد قرارداد کاهش تولید را در 2024 هم ادامه دهد. عربستان هم قول داد  تولید خود را یک میلیون بشکه‌ در روز از ماه ژوئیه پایین بیاورد. این کاهش تولید تا پایان 2023 تمدید شده است.قیمت نفت خام برنت امروز تا 81.98 دلار در هر بشکه پایین آمد.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب: 36430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *