۰

پول آرامکو در مسیر سرمایه گذاری

میز نفت - تقسیم درآمد میان دولت عربستان و آرامکو بر اساس سود فعالیت‌ها (دریافت مالیات و سود سهام) دسترسی این شرکت به منابع مالی به‌منظور سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. به همین دلیل 80 درصد ‌ از سرمایه‌گذاری این شرکت از محل سود عملیاتی انجام شده است.
به گزارش میز نفت، 
: اخیرا گزارشی درباره شرکت آرامکو منتشر شد که در شبکه‌های اجتماعی بسیار خبرساز شد. این گزارش مربوط به درآمد و سود شرکت آرامکو بود که نشان از عملکرد خیره‌کننده این شرکت در بازار جهانی نفت داشت. طبق گزارش منتشر شده سود خالص شرکت آرامکو در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۱ میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان سود این شرکت از زمان عرضه عمومی در بازار بورس عربستان بوده است.

این بدین معنی است که این شرکت به طور متوسط ماهانه نزدیک به ۱۳.۵ میلیارد دلار سود خالص داشته است. همزمان میزان درآمد فروش نفت ایران در یازده ماهه اخیر نیز توسط وزیر نفت اعلام شد که در مقایسه با آرامکو رقم بسیار ناچیزی بود.

چند روز پیش وزیر نفت از درآمد ۱۴ میلیارد دلاری ناشی از فروش نفت خام (معادل سود یک ماه شرکت آرامکو) طی یازده ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد که این رقم البته تنها درآمد فروش است نه سود خالص. ایران که زمانی نه چندان دور دومین تولیدکننده نفت اوپک بوده اکنون رده پنجم را به خود اختصاص داده است.

عربستان در سال ۲۰۲۲ رده اول، عراق با صادرات روزانه ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار بشکه رده دوم، امارات بابیش از سه میلیون بشکه رده سوم، کویت با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه چهارم و ایران با ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

پول آرامکو در مسیر سرمایه گذاری - میز نفت
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 36704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *