۰
ادعای افزایش درآمدهای نفتی باز هم رد شد

صندوق توسعه جایگزین کسری فروش نفت

میز نفت - ​درحالی‌که دولت مدعی است میزان فروش نفت افزایش چشمگیری داشته است، اما خبر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به‌منظور تأمین منابع موردنیاز دولت در قانون بودجه 1402، یک‌بار دیگر ثابت کرد دولت درفروش نفت توفیقی نداشته است.
صندوق توسعه ملی | میز نفت
صندوق توسعه ملی | میز نفت
به گزارش میز نفت، حدود نیمی از درآمدهای نفتی دولت در سال 1402 محقق نشده است که همین موضوع نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در خوش بینانه ترین حالت بین 1 تا 1.1 میلیون بشکه در روز است. دولت برای سال آینده 30 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را کاهش داده است.

بااین‌وجود، سؤال جدی اینجاست که با کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق آن در سال جاری، دولت چگونه می‌خواهد امسال را با کسری بودجه بزرگش به پایان برساند. پاسخ به این پرسش در اظهارات امروز معاون سازمان برنامه‌وبودجه نهفته است. امید امانی همدانی، معاون هماهنگی برنامه بودجه و نظارت سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفته است: «سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت در بودجه 1402 مطابق برنامه‌های بالادستی 40 درصد بود؛ مطابق استجازه صادرشده در آذر ماه سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت به 20 درصد کاهش یافت.»

به گفته معاون سازمان برنامه‌وبودجه، این تغییر سهم صندوق توسعه ملی حدود 130 همت منابع برای بودجه 1402 دولت ایجاد خواهد کرد.

گرچه این رویه، در همه دولت‌ها وجود داشته اما موضوع اصلی اینجاست که همین چند روز پیش، بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفته بود درآمدهای نفتی افزایش داشته ولی دولت این درآمدها را بجای تزریق در هزینه‌های جاری، راهی سرمایه‌گذاری می‌کند.

به نظر می‌رسد، دوران ارائه آمارهای هوایی و غیر صحیح به سر آمده و دولت سیزدهم باید شفافیت را با مردم پیشه کند؛ اعداد و ارقام به‌صراحت می‌گویند دولت درفروش نفت و دستاورد سازی شکست‌ خورده است و حالا پس از افزایش مالیات گیری از مردم، قصد دارد از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین هزینه‌های خود استفاده کند.
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 36724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *