۰
صادرات گاز روسیه در تیررس

ترك استريم؛ قربانی جنگ افروزی پوتين؟

میز نفت‌ - خط لوله ترک استریم که گاز طبیعی صادراتی روسیه را به ترکیه و از مسير دریای سیاه و سپس به جنوب شرق اروپا می‌رساند، از زمان افتتاح پرسروصداي آن مورد توجه كارشناسان بازار انرژي بوده است.
ترک استریم | میز نفت
ترک استریم | میز نفت
به گزارش میز نفت، در پاييز امسال، حجم صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق ترکیه به اروپا به بالاترین ميزان خود رسیده است. خط لوله ترک استریم ظرفیت ترانزيت 31.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال را دارد که تقریباً نیمی از آن در ترکیه مصرف شده و مابقی به سمت بالکان و اروپای مرکزی ادامه می یابد. 

صربستان و مجارستان، مصرف کنندگان اصلی در اروپا هستند. به گزارش اس اند پی گلوبال، عرضه گاز از طریق ترک استریم به اروپای جنوب شرقی در ماه جولای به شدت افزایش یافت و رکورد ماهانه جديدي ثبت گرديد.

با افزایش جریان گاز صادراتي از طریق خط لوله، حملات انجام شده نیز افزایش می یابد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سه قایق تندرو بدون سرنشین اوکراینی در ماه می، حمله ناموفقی را علیه کشتی جنگی روسیه که از بخشی از خط لوله محافظت می کرد، انجام دادند. وقتی این حمله، شکست خورد، اوکرایني ها دوباره با شش پهبا‌د پرسرعت در ژوئن حمله مشابهي انجام دادند. اما این حمله نیز توسط نیروهای روسی، كشف و خنثی شد.

المان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین در مصاحبه اخیر با پولتیکو اعلام کرد که هدف اوکراین، حمله گسترده به زیرساخت های نفت و گاز روسیه است. این بیانیه ها ضمن تلاش برای نشان دادن اعتماد به نفس آنان، در حقيقت ناامیدی فزاینده اوکراین و حامیان غربی آن را در برابر پیروزی روسیه در میدان نبرد نشان می دهد.

حملات اوکراین به زیرساخت های انرژی روسیه، اتفاق جدیدی نیست. به هر حال، اگر برخی گزارش های رسانه های غربی را باور کنیم، اوکراینی ها عامل حمله به خط لوله نورد استریم نيز بوده اند. اما اظهارات گالوشچنکو، نشان مي دهد که این نوع حملات در شمار آخرین تاکتیک‌های رهبران اوکراین براي شكست خرس ها خواهد بود. در دهه هاي اخير، فروش انرژي، مهمترین منبع تامين درآمد اقتصاد روسیه است.

در مسير تحقق هدف ضربه زدن به زیرساخت‌های روسیه، خط لوله ترک‌استریم هدف جديد اوكرايني ها محسوب مي شود.مسکو مدعی شده که در زمان حمله نافرجام اوکراین در ژوئن، یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین گلوبال هاوك آمریکا در آن منطقه از دریای سیاه بوده است.

پوتین در نشست ماه اکتبر باشگاه گفتگوی بین المللی والدای اعلام كرد: ما به تامین گاز اروپا از طریق خط لوله ترک‌استریم ادامه می‌دهیم و مي دانيم كه گروه‌های تروریستی اوکراینی در حال اماده شدن برای آسیب رساندن به آن هستند. کشتی های ما از خطوط لوله ای که در امتداد دریای سیاه می گذرد، محافظت می کنند، اما دائماً توسط پهپادها مورد حمله قرار می گیرند و متخصصان و مشاوران انگلیسی زبان به وضوح در برنامه ریزی این حملات دخالت دارند. ما گفتگوهاي آنها را شنود کرده‌ایم: هر جا که آن قایق‌های بدون سرنشین آماده حمله می‌شوند، همیشه گفتگوهايي به زبان انگلیسی را می‌شنویم. این یک واقعیت آشکار برای ما است.

روسیه همچنین در سپتامبر و اکتبر 2022 ميلادي ادعا کرد که چند حمله به ترک‌استریم را خنثی کرده است، اما انجام این حملات معمولاً توسط غربي ها رد می‌شوند.

مسکو تایمز، یک خبرگزاری غربی مستقر در آمستردام، بر این باور است که مسکو چنین ادعاهایی را مطرح می کند تا پس از تخریب مجدد خطوط لوله انرژي روسیه، اوکراین را متهم کند.فراموش نکنیم که پس از نابودی نورد استریم، رئیس سابق سیا پیش‌بینی ‌کرده بود که روسیه به زودی تخریب خط لوله هاي دیگری را آغاز خواهد کرد.

مرکز تحلیل سیاست اروپا اعلام كرده كه به احتمال زیاد تهديدهاي مسكو، ترفندی برای دستکاری عرضه گاز در آستانه زمستان است. روسیه در تلاش است تا از رویدادهای اخیر، مانند حمله به کشتی اطلاعاتی، سود ببرد تا ميان ترکیه و اوکراین شکاف ایجاد کرده و در عین حال به دنبال همسویی بیشتر ترکیه با منافع خود باشد.

عمليات ناتو در دریای سیاه؟

از زمان آغاز جنگ اوکراین، آنکارا با فشارهای مداوم برای باز کردن تنگه های بسفر و داردانل به روی کشتی های جنگی ناتو روبرو بوده است. در 17 نوامبر، فرمانده نیروی دریایی ترکیه در یک سخنرانی تکرار کرد که ترکیه خواهان حضور ناتو در دریای سیاه نیست.

وي گفت:  ما اعلام می کنیم که این اقدامات را خودمان در دریای سیاه انجام خواهیم داد و نمی خواهیم نيروهاي ناتو یا آمریکا در دریای سیاه باشند. ما امنیت را برای همه در دریای سیاه فراهم کرده ایم. ما به عنوان ترکیه، امنیت دریای سیاه را تامین می کنیم. آمريكايي ها نباید دریای سیاه را به خاورمیانه دوم تبدیل کنند. به همین دلیل است که ما نمی خواهیم ارتش هیچ کشوري وارد دریای سیاه شود.اردوغان تاکنون در برابر فشار غرب، مقاومت کرده است، اما طبق گزارش 20 نوامبر در بلومبرگ، ناتو ممکن است رويكرد متفاوتي را در پيش بگيرد.

بلومبرگ گزارش داده كه دولت هاي بلغارستان، ترکیه و رومانی در حال نزدیک شدن به توافقی برای ایجاد یک نیروی مشترک مین زدایی در دریای سیاه هستند. اما نومحافظه‌کاران غربی از هرگونه عمليات مین‌روبی به عنوان اسب تروا در دریای سیاه ياد مي كنند. رومانی ذخایر گازی قابل توجهی را در دریای سیاه کشف کرده که شروع به بهره برداری از آنها کرده است.

داده‌های حسگرهای این کشتی‌ها می تواند برای افزایش آگاهی موقعیتی در مورد تهدیدات کشتیرانی بین المللی مورد استفاده قرار گیرد و مکانیسم مهمی برای متحدان جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد عملیات نظامی روسیه در دریای سیاه باشد.

ناتو در بیانیه اجلاس سران خود در ماه جاری، ارزش استراتژیک دریای سیاه و همچنین استفاده بالقوه روسیه از تاکتیک های ترکیبی برای تضعیف متحدان و شرکای منطقه ای را تاييد کرد. ناتو، با رهبری ایالات متحده، باید یک بازدارنده معتبر در برابر اقدامات مسکو در دریای سیاه حفظ کند. حداقل، غرب باید با نشان دادن همبستگی در برابر تجاوز روسیه و ارتقای امنیت انرژی منطقه ای از طریق تنوع منابع، به حمایت از متحدان و شرکای منطقه ای خود ادامه دهد. 

این امر تنها از طریق تولید انرژی داخلی از سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر و واردات از ساير مناطق دنيا امکان‌پذیر است. به صورت ويژه، این اقدامات باید با توسعه توان عملیاتی نظامی به ويژه از طریق ترکیبی از دستیابی به تسلیحات مدرن و تمرینات مشترک همراه شود. سایر متحدان ناتو باید با افزایش مشارکت خود در یک بازدارندگی معتبر، از این اقدامات پشتيباني کنند.

ظهور ترکیه به عنوان هاب انرژی

ترکیه با خودداري از همراهی با تحریم های غرب علیه روسیه، سود زیادی برده است و همچنان به عنوان قطب اصلی برای فرار مسكو از ساييه تحریم ها عمل می کند. این شرايط، ترکیه را به یک هاب كليدي تجارت سوخت های فسیلی منطقه ای در كنار دروازه هاي اروپا تبدیل می کند. وضعيت كنوني به روسیه اجازه می دهد تا صادرات مخفيانه كالاهاي خود به اروپا را ادامه داده و نفت و گاز ارزان را برای استفاده داخلی در اختیار ترکیه قرار دهد. 

پوتین و اردوغان از سال ها پيش درباره  نقش آفريني ترکیه به‌عنوان یک هاب انرژی گفتگو کرده‌اند و با وجود پاره اي اختلاف‌نظرها، توسعه اين پروژه همچنان دنبال مي شود.
اين راهبرد خشم واشنگتن را  به دنبال داشته است. وبگاه شورای آتلانتیک نوشته است: ترکیه می تواند به یک هاب انرژی تبدیل شود، اما استفاده از گاز روسیه، خط قرمز ماست. 

رهبران آنكارا بايد بدانند كه با اعمال تحریم های احتمالي ایالات متحده و اتحادیه اروپا، هيچگاه نخواهند توانست به یک هاب انرژی تبدیل شوند و ترك ها بايد با اين رويا خداحافظي كنند.

مایکل روبین از موسسه امریکن انترپرایز در مقاله خود نوشته است: بایدن باید خط لوله ترک استریم را نابود كند تا امنیت انرژی كشورهاي فراآتلانتیک را افزايش دهد. تامين امنیت انرژی اين منطقه، هدف نهایی واشنگتن است.

لازم به یادآوری است که طرح ساخت ترک‌استریم پس از اینکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا، پروژه خط لوله سوث استريم از روسیه به بلغارستان را در سال 2014 ميلادي متوقف كردند، به وجود آمد. این پروژه، گاز روسیه را از بستر دریای سیاه به بلغارستان منتقل مي كرد و سپس با عبور از صربستان و مجارستان به اتریش می‌ رسيد.

در مقابل، مسكو با وجود تحریم‌های ایالات متحده، در ابتدای سال 2020 ميلادي خط لوله ترک‌استریم را افتتاح کرد.

علاوه بر این، ایالات متحده در جلوگيري از عملي شدن خط لوله مديترانه شرقي نيز نقش آفريني کرده که قرار بود گاز طبیعی را از ذخایر رژيم اسرائیل و مصر به یونان و سایر نقاط اروپا از طریق قبرس منتقل كند. يكي از معاونان وقت وزیر خارجه ایالات متحده در دولت ترامپ گفته بود که بهترين راه حل تامين انرژي اروپا، افزایش واردات محموله های ال ان جي به پايانه هاي اين قاره است.

یونان و کشورهای منطقه بالکان که در حال حاضر گاز را از طریق ترک استریم دریافت می کنند، به ميزان چشمگيري ظرفیت واردات ال ان جي خود را افزایش داده اند. به عنوان مثال، بزرگترین شرکت گاز یونان در تابستان امسال قراردادی را با غول فرانسوي توتال انرژيز برای تحویل ال ان جي در صورتی که جریان گاز از ترك استريم محدود یا متوقف شود، امضا كرده است. یونان در سال 2022 ميلادي، رکورد جديدي در واردات ال ان جي ثبت كرد که به آنها اجازه داد گاز بیشتری از شمال به اروپای جنوب شرقی صادر کنند.

بلغارستان؛ چالش جديد ترك استريم

در حالی که تلاش برای حمله به خط لوله ادامه دارد، به نظر می رسد روش كنوني غرب برای خنثی کردن تحویل گاز از طریق ترک استریم، استفاده از كارت بازي بلغارستان است.در ماه اکتبر، بلغارستان مالیات جديد 10.20 یورويي بر گاز طبیعی روسیه که از طریق خط لوله ترک استریم منتقل می شود، تصويب كرد. 

این اقدام، صربستان و مجارستان را خشمگین کرد. آنها را بايد تنها دو کشور اروپایی دانست که همچنان با مسکو روابط دوستانه دارند. در پایان ماه اکتبر، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که بلغارستان حق دارد مالیات گاز روسیه را تصويب کند. اتفاقي كه پيش بيني آينده صنعت انرژي روسيه به عنوان مهمترين منبع مالي تداوم حكومت تزارها را دشوارتر مي كند.


نويسنده: تایلر دوردن
منبع:  www.zerohedge.com
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 36747
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *