۰

بحران دریای سرخ به آلمان رسید

میز نفت -صنعت شیمیایی آلمان که بزرگترین بخش در اروپاست، با آسیب ناشی از تاخیر در ارسال محموله‌ها از طریق دریای سرخ روبرو شده که بعضی از شرکت‌ها را وادار کرده است تولیدشان را محدود کنند.
صنعت شیمیایی آلمان | میز نفت
صنعت شیمیایی آلمان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، واردات آسیایی مهم به اروپا از قطعات خودرو و تجهیزات مهندسی گرفته تا مواد شیمیایی و اسباب بازی‌ها، اکنون مدت طولانی‌تر طول می‌کشد تا به مقصد برسند زیرا کشتی‌های کانتینری برای دور ماندن از تنشهای ژئوپلیتیکی در منطقه دریای سرخ، مسیر طولانی‌تری را انتخاب کرده و آفریقا را دور می‌زنند.

هر چند صنعت آلمان به اختلال عرضه در دوران پاندمی و جنگ اوکراین، عادت کرده اما تاثیر ترافیک کمتر از این مسیر، در حال نشان دادن خود است و کارخانه تسلا در آلمان تاکنون، برجسته‌ترین قربانی آن بوده است.

بخش شیمیایی آلمان که با فروش سالانه حدود ۲۶۰ میلیارد یورو (۲۸۲ میلیارد دلار)، سومین صنعت بزرگ آلمان پس از خودرو و مهندسی است، برای حدود یک سوم از واردات از خارج از اروپا، به آسیا متکی بوده است.

مارتینا نایس ونگر، مدیرعامل و مالک شرکت Gechem GmbH&Co KG که مواد شیمیایی را برای مشتریان صنعتی بزرگ مخلوط و بسته بندی می‌کند، گفت: واحد تامین این شرکت در حال حاضر سه برابر سخت‌تر تلاش می‌کند تا مواد مورد نیاز را دریافت کند.

در نتیجه این تاخیرها، شرکت Gechem که میلیون‌ها یورو فروش سالانه دارد، تولید قرص‌های ماشین ظرفشویی و توالت را کاهش داده است زیرا نمی‌تواند به اندازه کافی سیترات تریسودیوم و همچنین اسید سولفامیک و سیتریک را بدست آورد.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: این شرکت در حال بازبینی سیستم سه شیفته خود است و پیامدهای تاخیر در واردات مواد، ممکن است حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند. این مسئله، باعث شده است گفت‌وگوهای شفافی با مشتریان داشته باشد. اگر این شرکت سه محموله از شش محموله خود را دریافت کند، هر مشتری تنها بخشی از سفارش خود را دریافت خواهد کرد.

شرکت سازنده مواد شیمیایی بزرگتر Evonik هم اعلام کرد از تغییرات و تاخیرهای مسیر محموله‌ها، آسیب دیده است و خاطرنشان کرد: برخی از کشتی‌ها طی چند روز، سه بار جهتشان را تغییر داده اند. این شرکت سعی دارد با سفارش زودتر و جابجایی به حمل و نقل هوایی، تاثیر تاخیرهای اخیر را محدود دهد اما حمل هوایی، یک راه‌کار موقتی است زیرا برخی از مواد شیمیایی مجاز نیستند از طریق هوایی حمل شوند.

وابستگی آسیایی

نهاد صنعتی VCI  آلمان مدت‌هاست که به وابستگی به واردات آسیا اشاره و اعلام کرده است در حالی که قطع تولید باید محدود به موارد منفرد باشد، تاخیر در واردات از طریق دریای سرخ، یک بار اضافی به این صنعت نحیف، تحمیل کرده است.

هنریک ماینکه، اقتصاددان ارشد VCI، گفت: اثرات این تاخیر به خصوص در شرکت‌های مواد شیمیایی خوب و تخصصی، قابل توجه است.

بحران حمل و نقل دریای سرخ در شرایطی روی داده که اقتصاد آلمان به دلیل رکود اقتصادی و همچنین هزینه‌های بالای نیروی کار و انرژی، تحت فشار قرار دارد. طبق گزارش آژانس اس اند پی گلوبال، بخش مواد شیمیایی اروپا به همراه اتومبیل و خرده فروشی، به عنوان آسیب پذیرترین بخش‌ها دیده می‌شوند.

علاوه بر واردات به تاخیر افتاده، گروه‌های مواد شیمیایی به هزینه‌های بالاتر سوخت هم اشاره می‌کنند، زیرا سفر نفتکش‌های حامل مواد خام مهم، حدود ۱۴ روز بیشتر طول می‌کشد و به این هزینه‌ها اضافه می‌کند که فقط می‌تواند تا حدی به مشتریان منتقل شود.

شرکت‌های دیگر آسیب کمتری دیده اند. شرکت Covestro که مواد شیمیایی فوم مورد استفاده در تشک، صندلی ماشین و عایق ساختمان را تولید می‌کند، انتظار دارد قیمت‌های بار بیشتری را متحمل شود اما خاطرنشان کرد که این هزینه‌ها، در هزینه‌های کلی این شرکت ناچیز بودند. یک کارگروه داخلی با این مسئله سر و کار دارد و  در عین حال، هم به ردپای منطقه‌ای قوی خود اشاره کرد.

شرکت سازنده عطر Symrise هم اعلام کرد انتظار تاخیر در تحویل محموله‌های خود را ندارد زیرا ذخایر کافی دارد و از مشتریانش خواست الگوهای سفارش معمول خود را برای جلوگیری از انبارسازی غیرضروری، حفظ کنند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت Wacker Chemie که پلی سیلیکن حدود نیمی از تراشه‌های جهان را تامین می‌کند هم به قیمت‌های بالاتر اشاره کرد اما افزود که کسب و کار این شرکت تاکنون آسیب قابل توجهی ندیده است.



منبع : ایسنا 
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 36941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *