۰

صادرات نفت به اروپا از هند!

میز نفت - هند بزرگترین وارد کننده نفت خام روسیه در سال گذشته میلادی بوده و نفت این کشور را پس از پالایش با قیمت بالاتر به اروپا که نیاز شدیدی به جایگزینی نفت روسیه داشته صادر کرده است.
هند و روسیه | میز نفت
هند و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علیرغم ادامه تحریم‌های اروپا علیه واردات انرژی از روسیه، سایر کشورها در حال خرید نفت ارزان قیمت این کشور هستند و محصولات پالایش شده را به بازارهای اروپا می‌فروشند.

اطلاعات موسسه کپلر نشان می‌دهد هند بزرگترین وارد کننده نفت خام روسیه در سال گذشته میلادی بوده و به طور متوسط 1.75 میلیون بشکه در روز نفت از این کشور وارد کرده است، یعنی 140 درصد افزایش نسبت به 2022.
در این بین، واردات نفت پالایش شده هند توسط اتحادیه اروپا هم 115 درصد در 2023 افزایش یافته و به 231800 بشکه در روز رسیده است. این رقم در 2022 برابر با 111 هزار بشکه در روز بود.

طبق گفته مت اسمیت، تحلیلگر ارشد موسسه کپلر:«هند توانسته نفت ارزان قیمت روسیه را برای پالایشگاه‌هایش خریداری کند. بعد نفت پالایش شده را با قیمت بالاتر به بازار اروپا که نیاز شدیدی به جایگزینی نفت روسیه داشته فروخته است».

اتحادیه اروپا قبل از آغاز جنگ اوکراین بزرگترین خریدار نفت خام و محصولات نفتی روسیه بود که نیمی از صادرات نفتی این کشور را تشکیل می‌داد.

اما چندین کشور مانند آمریکا، کانادا و همچنین اتحادیه اروپا از 2022 تجارت با روسیه را به خاطر جنگ با اوکراین تحریم کردند.
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در ماه دسامبر اعلام کرد سهم اروپا از صادرات نفت و محصولات نفتی این کشور تنها 4 تا 5 درصد از کل عرضه نفت در 2023 بوده است.

وی اضافه کرد چین و هند حالا بزرگترین شرکای تجاری روسیه هستند. قبلاً هیچ صادراتی به هند صورت نمی‌گرفت، اما طی دو سال گذشته کل سهم صادرات روسیه به هند تا حدود 40 درصد افزایش یافته است.در این بین، سهم واردات نفت اوپک توسط هند تا 49.6 درصد در 9 ماه ابتدایی سال مالی جاری که از آوریل شروع شده کاهش یافته است. این رقم در سال مالی قبل برابر با 64.5 درصد بود.


منبع : تسنیم
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 36954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *