۰

ضرر پتروشیمی ها از قطع گاز

میز نفت - با وجود گذشت حدود دو هفته از قطعی گاز واحدهای پتروشیمی طبق گفته های کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، گاز این واحدها هنوز وصل نشده است.
پتروشیمی | میز نفت
پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، حدود دو هفته ای از قطع گاز ۱۰ واحد پتروشیمی می گذرد اما هنوز خبری از حل مشکل نیست.قائم مقام مانجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی: گاز ۱۰ واحد پتروشیمی که به دلیل برودت هوا قطع شده بود، هنوز وصل نشده و خطوط تولید این واحدها همچنان تعطیل هستند

به گفته فریبرز کریمایی قام مقام انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی کشور در اینباره به بازار می گوید: این واحد ها هنوز نتوانسته اند که تولیدات خود را از سر بگیرند و خطوط تولید آنها متوقف است. با این وجود چگنی معاون وزیر نفت در تازه ترین اظهارات خود مدعی شده است که میزان گاز تحویلی به پتروشیمی در امسال ۷.۹ درصد بیشتر شده است.

جالب است که بدانید مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کافرمایی صنعت پتروشیمی کشور، عدم النفع قطعی های گاز برای صنعت پتروشیمی در سال گذشته را حدود ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود. با توجه به اینکه قطعی های گاز در امسال بیشتر از سال گذشته بوده، به نظر می رسد که ناترازی گاز امسال خسارت بیشتری را به صنعت پتروشیمی و اقتصاد کشور وارد کند.

تامین گاز خانگی به بهای تعطیلی تولید

هشتم اسفند امسال بود که مصرف گاز رکورد ۶۸۲ میلیون مترمکعب را هم شکست. در آن روز طبق اعلام مدیرعامل شرکت گاز ایران چیزی حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی در کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شد و سایر بخش ها از صنعت و نیروگاه ها و کشاورزی و پتروشیمی تنها سهمی حدود ۲۰ درصدی از مصرف گاز کشور داشتند.

طبق گفته های مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت، پتروشیمی ها تنها سهمی حدود ۱۰ درصدی از مصرف گاز کشور پیش از شروع فصل سرما دارند. هم اکنون نزدیک به ۷۵ مجتمع پتروشیمی در حال تولید با ظرفیت سالانه ۹۵ میلیون تُن در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود ‌در سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن افزایش یابد

جالب است که بدانید پتروشیمی ها به عنوان یکی از منابع اصلی تامین نیازهای ارزی کشور و به نوعی موتور محرک رشد اقتصادی کشور طبق گفته های مرتضی شاهمیرزایی تنها سهمی حدود ۱۰ درصدی از مصرف گاز کشور پیش از شروع فصل سرما دارند.

به عبارت دیگر اگر ظرفیت تولید گاز در کشور را ۸۵۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم می توان گفت که پتروشیمی ها در بهترین شرایط سهمی حدود ۸۵ میلیون مترمکعبی از تولید گاز کشور دارند. البته آنگونه که برخی از منابع آگاه اعلام کرده اند، سهم این بخش از کشور از گاز تولیدی کشور این روزها به کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

شرکت نزدیک به ۷۵ مجتمع پتروشیمی در حال تولید با ظرفیت سالانه ۹۵ میلیون تُن در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود ‌در سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن افزایش یابد. اما سوال اینجاست با توجه به شرایط موجود در تامین خوراک تحقق این هدف گذاری تا چه اندازه ممکن است.

لازم به یادآوری است که حدود ۳۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به صنعت پتروشیمی تعلق دارد. صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۱۴.۵ میلیارد دلار صادرات داشت. همچنین بین شش تا هفت میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی در داخل فروخته می‌شود که صنایع تکمیلی داخل کشور آن را به کالای نهایی برای مصرف داخلی و صادرات تبدیل می‌کند.

تهدید شبکه گسترده گازی برای اقتصاد ایران

به اذعان بسیاری از کارشناسان استراترژی اشتباه و انتقال گاز به بسیاری از شهرها و روستاهای دور افتاده هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است. بر اساس آخرین آماری که محسن مظلوم فارسی‌باف»، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز اعلام کرده ایران ۴۸۰ هزار کیلومتر خطوط گازرسانی دارد که رکوردی بی سابقه در دنیا محسوب می شود. جدای از این، سهم حدود ۷۰ درصدی گاز از سبد تامین انرژی کشور یک نگرانی جدی محسوب می شود.


منبع : بازار 
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 37322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *