۰
هیچ خبری از مسکو نشد

روسیه، همان همیشگی در نفت ایران

میز نفت - در حالی که قرار بود روسیه تا پایان سال 1401 قرارداد 8 میدان نفتی و گازی را با ایران امضا کند اما تا به امروز خبری از این وعده نیست.
مراسم امضای تفاهمنامه گازپروم با ایران | میز نفت
مراسم امضای تفاهمنامه گازپروم با ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت، دو سال پیش بود که در یک جلسه عجیب در قالب ویدئو کنفرانس تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم امضا شد تا ان شرکت روسی، در ایران سرمایه گذاری کند.

با وجود سپری شدن دو سال از این اتفاق، اما تابه امروز یک قرارداد هم میان طرفین امضا نشده است تا بار دیگر ثابت شود، روسیه در معطل کردن صنعت نفت و گاز ایران، پدیده ای تکرار ناشدنی است.

گرچه مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت بارها از امضای قراردادها میان طرفین خبر داده اند اما تا به امروز، یک قرارداد روشن و مشخص ه امضا نرسیده است.

به عنوان نمونه، احمد اسدزاده معاون بین الملل وزارت نفت در تاریخ 17 مهر 1401 وعده داده بود قرارداد 6 میدان نفتی و 2 میدان گازی میان طرفین به امضا خواهد رسید.



به گفته اسدزاده، باید در اسفند 1401 این قراردادها به امضا می رسید ولی تا اسفند 1402 هیچ خبری از امضای قرارداد نیست.

این اتفاق در حالی رخ داده است که بسیاری از کارشناسان در همان زمان امضا شدن تفاهمنامه، تاکید کردند روسیه نه قدرتی برای سرمایه گذاری در نفت ایران دارد و نه علاقه ای چراکه این کشور، رقیب بزرگ ایران در حوزه نفت و گاز است.

در مقابل برخی اما گفتند دو کشور می توانند با افزایش همکاری ها و سرمایه گذاری، تمام قد در مقابل آمریکا و غرب بایستند که چنین گزاره ای ، از همان ابتدا غلط بود و رفته رفته، این غلط در حال نشان دادن زوایای دیگر خود است.

 
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 37366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *